معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی صبح امروز در جلسه بررسی طرح جامع شهر بیرجند، با بیان این مطلب، گفت: طرح جامع سندی است که می بایست به نیازهای شهر حداقل تا ۱۰ سال آینده پاسخگو باشد.
?وی، سند طرح جامع را بسیار حیاتی و مهم برای توسعه شهر بیان داشت و در ادامه افزود: در طرح جامع گرایش های توسعه شهری تبیین و اهداف کلی رشد و ارتقاء جامعه در ابعاد مختلف اعم از ارتقاء بهداشت، آموزش و رفاه عمومی مورد بررسی قرار گرفته و برای تحقق هر یک از آنها استانداردها و ضوابطی تدوین می‌گردد که این راهبرد و سیاست می‌بایست برای حداقل ۱۰ سال آینده شهر تدوین و پاسخگویی نماید.
? میرجعفریان همچنین به مشخص نمودن نحوه مدیریت زمین در طرح جامع اشاره کرد و ادامه داد: مسائلی همچون نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مختلف مسکونی، صنعتی، بازرگانی، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات شهری، نیازهای عمومی شهر، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط ترمینال و فرودگاه و سطح لازم برای ایجاد تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آن ها باید در طرح جامع تعیین تکلیف گردیده و ضوابط و مقررات با هدف تحقق هر یک از آنها نیز ارائه گردد.
? وی، یکی از دغدغه های موجود در شهرسازی را نحوه توسعه کالبدی شهر اعلام و بیان داشت: تعیین نحوه توسعه شهر، جهات گسترش شهر، رشد اقتصادی شهر و چشم انداز فعالیت‌های آتی با توجه به پتانسیل‌ها و امکانات موجود و یا در حین اجرا مانند راه آهن استان، معادن متنوع و غیره می بایست در طرح جامع بررسی و بر این مبنا توزیع منطقه بندی کالبدی و کاربری اراضی شهر و دسته بندی و تفکیک سطوح و سرانه های هر یک به تفکیک تقسیمات کالبدی به طور مشخص ارائه گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی همچنین در این جلسه به مشکل ترافیکی شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر بیرجند به کارفرمایی شهرداری بیرجند در حین مطالعه وضعیت ترافیکی شهر بیرجند بوده و همزمانی این مطالعات با مطالعات بازنگری طرح جامع شهر بیرجند فرصتی مغتنم در جهت هم افزایی توسعه شهری می باشد؛ به گونه ای که بتوان برای ترافیک شهر بیرجند در طرح جامع چاره اندیشی و برای آن تصمیم کارشناسی با حداقل هزینه و حداکثر کارایی اتخاذ نمود.
? وی افزود: می‌توان از خروجی مطالعات طرح جامع ترافیک بیرجند خیابان ها و نقاط با ترافیک بالا و مراکز و مبداء سفر ها را شناسایی و بر این مبنا در طرح جامع بیرجند با توزیع و تغییر برخی کاربری‌ها مدیریت توزیع سفر و نهایتاً روان سازی ترافیک در سطح شهر بیرجند را با کمترین هزینه انجام داد.
?وی در پایان به اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان متولیان اصلی توسعه شهر بیرجند تاکید نمود که توسعه شهر بیرجند می بایست در کلیه ابعاد آن بررسی و سیاست گذاری شده که این موضوع نیاز به پیگیری و برگزاری جلسات کارشناسی و تدوین برنامه زمان بندی دارد که لازم است الگوی اول پیشنهادی طرح جامع بیرجند حداکثر ظرف مدت یک ماه آینده ارائه و گزینه نهایی طرح جامع نیز با اعمال خروجی مطالعات طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند حداکثر تا مهرماه سال جاری ارائه گردد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله