رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: ۳۲۰۰ هکتار از اراضی خراسان جنوبی علیه آفت ملخ کوهاندار تاغ با همکاری جوامع محلی و بسیج پایش و سم پاشی شد.

دهقانی، امروز سه شنبه ۱۱ خرداد به رسانه‌های گروهی گفت: شرایط آب و هوایی در سال آبی ۱۴۰۰-۹۹ باعث شد که امسال تفریخ تخم ملخ‌های کوهاندار تاغ با تاخیر حدود دو ماهه انجام شود به طوری که اولین گزارش مشاهده ملخ در ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در تاغزارهای بخش سه قلعه شهرستان سرایان و مراتع کومیران شهرستان قاینات و متعاقب آن در ۳ اردیبهشت  ۱۴۰۰ در منطقه مظفری شهرستان فردوس اعلام شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همزمانی کاهش شدید توان تولید علوفه مراتع ناشی از کاهش بارش‌ها و ولع زیاد و سیری ناپذیر ملخ‌های کوهاندار در تغذیه از درخچه تاغ می‌توانست منجر به بحران برای تامین علوفه دام توسط مرتعداران شود که با مدیریت صحیح و به موقع با استفاده از ظرفیت مرتعداران، جوامع محلی و اعضای بسیج با انجام کار جهادی مدیریت شد.

رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از این عملیات در سه قلعه سرایان و ۵۰۰ هکتار در کومیران قاین اجرا شده که عملیات پایش و سم پاشی در سه قلعه همچنان ادامه دارد.

دهقانی با اشاره به درگیری ۵۰۰ هکتار از مراتع محدوده مظفری فردوس با این آفت افزود: عملیات پایش و سم پاشی در این مراتع هم با همکاری محیط زیست و جوامع محلی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از بلوغ ملخ کوهاندار و تخمریزی آن‌ها در سال‌های آینده، می‌توان از خسارت حداقل یک میلیارد و میلیارد ۲۰۰ میلیون تومانی به تولید علوفه که در چند ماه آینده مورد استفاده دام دامداران قرار خواهد گرفت، جلوگیری کرد، یادآور شد: تاکنون در عملیات کنترلی انجام شده ۳۴۵ میلیون تومان برای خرید نهاده‌ها هزینه شده است.