#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: شیوع ویروس کرونا مجموعه ورزش کشور را درگیر کرده و ورزش آبی بیشترین خسارت را در دوران کرونا متحمل شده است.

مهدی حیدری  در مجمع سالیانه هیات نجات غریق و غواصی خراسان جنوبی افزود: همه متولیان این حوزه آسیب دیدند و پیگیری‌های مکرر انجام شد تا مجموعه‌های آبی بازگشایی شوند اما برخی تصمیمات از دست ما خارج و در اختیار ستادهای ملی و استانی کرونا است.

وی گفت: بازگشایی مراکز آبی به جان انسان‌ها مربوط می‌شود که باید به آن توجه داشته باشیم و منتظر تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی اظهار داشت: برای تامین سلامت ناجیان غریق در شهرهای ساحلی هم مکاتبات لازم برای تزریق واکسن کرونا انجام شده است.

وی گفت: آمار غریق استان خراسان جنوبی مانند بسیاری از استان‌های کشور با توجه به جمعیت بالا است و پیگیری‌هایی صورت گرفته تا هیات‌های نجات غریق در تیم‌های امداد و نجات حضور داشته باشند.

حیدری افزود: فدراسیون نجات غریق متعهد شده ۳۳ هزار معلم ورزش را آموزش دهد تا ۱۴.۵ میلیون دانش‌آموز از طریق این معلمان آموزش‌های لازم را در شبکه شاد فرا بگیرند که سهم مهمی در عدالت آموزشی خواهد داشت.

وی گفت: هزار و ۱۸۸ نفر سال گذشته در کشور غرق شدند که کمترین آمار کشور در حوزه استخرها بوده است.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی گفت: ما ۲۰۰ هزار نیروی آموزش دیده رشته نجات غریق در کشور داریم اما ۷۲ نفر در استخرها غرق شده‌اند که برای ما با این تعداد یک ‌فاجعه است.

وی افزود: غواصی در همه سدهای وزارت نیرو ممنوع شد مگر دوره‌هایی که مجوز داشته و تحت نظارت باشد.

حیدری بیان کرد: هفته آینده هفته پیشگیری از غرق‌شدگی است که در حال تولید محتوای مناسب پیشگیری در سطح دانش‌آموزی هستیم.

وی گفت: توافق‌نامه‌ای با نیروهای مسلح و بسیج در حال انعقاد است که به عنوان همراه نجات غریق در سواحل کمک کنند.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی سال گذشته از بهترین استان‌ها در برگزاری کلاس‌های حقوقی است و تا پایان تیر ماه ۳۰‌ کارگاه حقوقی در استان‌ها به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

حیدری گفت: درخصوص میزبانی مسابقات منطقه‌ای نیز بنا به شرایط و قابلیت قول می‌دهیم که مسابقات شرق کشور در خراسان جنوبی برگزار شود.

وی افزود: قبل از تجهیزات مسابقه‌ای اولویت ما تجهیزات امداد و نجات است که استخرها ابتدا در حوزه تجهیزات امدادی کامل شوند.

حیدری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت داخلی در تلاشیم از طریق تولیدکنندگان داخلی با حداقل قیمت‌ها تجهیزات ایمنی را تولید و به استخرها ارسال کنیم.

وی گفت: وقتی لوازم استخرها کامل باشند، تعداد غریق‌ها کاهش می‌یابد و درخصوص لوازم غواصی ۲ مجموعه کامل غواصی از طریق فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان به استان اختصاص خواهد یافت.

رییس فدراسیون نجات غریق و غواصی با بیان اینکه در حوزه آب درمانی خراسان جنوبی بسیار قوی است افزود: در زمینه آسیب ناجیان مربوط به دوران کرونا وزارت ورزش و جوانان برای اخذ تسهیلات پیگیر است که از طریق کمیسیون ماده پنج تسهیلات کم‌بهره در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

وی گفت: بیمه دغدغه ویژه ما در حوزه نجات غریق است که باید محقق شود و از طریق کمیسیون ماده پنج پیگیر شدیم تا مجریان اماکن ورزشی مجبور به برقراری قرارداد با ناجیان شوند.

وی افزود: در ارتباط با مقاله‌های پژوهشی استقبال می‌کنیم و در ‌بحث استعدادیابی طبق توافق‌نامه با آموزش و پرورش اقدامات لازم صورت گرفته که نماینده‌ای از آموزش و پرورش به عنوان مسوول کیمته استعدادیابی معرفی شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: کرونا با تعطیلی باشگاه‌های ورزشی ماهانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ورزش استان خسارت وارد کرده است زیرا باشگاه‌ها در ردیف گروه سه در محدودیت‌های کرونایی قرار گرفتند.

حسن عزیزی افزود: مکاتبه‌های زیادی انجام شد که فعالیت‌های ورزشی از دسته سه به ۲ تغییر یابد اما تا این لحظه محقق نشده است.

وی گفت: در حوزه استان هم پیگیر بازگشایی اماکن ورزشی روباز هستیم که امیدواریم با برقراری پروتکل‌های بهداشتی آغاز فعالیت ورزشی را داشته باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: سومین هیات ورزشی استان که بیشترین خسارت را متحمل شده بعد از هیات‌های بدنسازی و واترپلو، هیات نجات غریق و غواصی است.

وی بیان کرد: در مورد تسهیلات پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق سامانه ورزش و جوانان در وزارتخانه در حال پیگیری داریم که امیدواریم زیان‌دیدگان از تسهیلات ۱۲ درصدی بتوانند استفاده کنند.

عزیزی گفت: از حیث آمار بالای غرق شدگان در استان باید به شناسایی نقاط خطرزا اقدام شود که در این حوزه‌ها افرادی را برای نجات غریق آموزش دهیم.

وی افزود: در خراسان جنوبی آمار بالای افزایش سالمندی و حوادث باعث شده که این افراد نیازمند یکسری درمان‌ها به صورت آب درمانی باشند و در این حوزه هم باید به آموزش توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: باید برنامه‌ریزی شود در شهرستان‌هایی که ناجی نداریم مشکلات مرتفع شود و تمهیداتی را برای بازسازی استخرها و اماکن ورزشی اندیشیده‌ایم که امیدواریم به زودی محقق شود.

۳۵۰ ناجی غریق در خراسان جنوبی حضور دارند که حدود ۲۰۰ نفر فعال هستند.