قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به فرمانده یگان حفاظت و مدیران کل خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مأموریت داد با هم‌اندیشی و هماهنگی،‌ برای حفظ بهتر بیابان لوت به عنوان یک اثر میراث جهانی بکوشند.

نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه‌های میراث ملی و جهانی استان خراسان جنوبی با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، مدیران ستادی، مدیران استان و مدیران پایگاه‌های ثبت ملی و جهانی خراسان جنوبی، شامگاه یکشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی،در ابتدای این نشست گفت: ۵ اثر ثبت جهانی و ۱۰۱۴ اثر ثبت شده در فهرست ملی کشور داریم اما استان ناشناخته‌ها هستیم، چون عموماً مقصد گردشگری نیستیم. بیرجند به عنوان مرکز استان، بیشترین آثار ثبتی را با ۱۷۵ اثر دارد.

وی افزود: خراسان جنوبی ۳ پایگاه جهانی (باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت) و ۵ پایگاه ملی دارد که بافت تاریخی تون، بافت تاریخی بیرجند و آسبادهای خراسان جنوبی از جمله آن‌هاست.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز در این نشست با اشاره به تعدد آسبادها در این استان که سهم ۶۹ درصدی کشور را شامل می‌شود، بر آموزش نیروهای آشنا به این سازه‌ها و نگهداری دقیق آن‌ها تأکید کرد.

وی پیرامون موضوعات مرتبط با باغ اکبریه گفت: باید بایسته‌های ثبت جهانی و طرح توجیهی را به مالکان باغ ارائه کنیم تا باغ به همان صورت، حفظ شود.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به سردار حسن مهری، فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مأموریت داد با سه مدیرکل استان‌های همجوار بیابان لوت (خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان) و مدیرکل پایگاه‌های وزارتخانه، جلسه‌ای برگزار کند و پیرامون کنترل ورود گردشگران به این میراث جهانی، هماهنگی‌های لازم انجام گیرد و با هم‌اندیشی، مسائل مربوط به این اثر جهانی مرتفع شود.

دارابی خطاب به مدیران پایگاه‌های خراسان جنوبی گفت: باید استاندارد و تراز پایگاه‌های میراثی تعریف و اعلام شود تا بتوان مسائل آن‌ها را سریع‌تر حل کرد. همچنین ظرفیت پایگاه‌ها در راستای برگزاری رویدادها، برنامه‌های مناسبتی و کارگاه‌های آموزشی به کار گرفته شود.

بررسی موضوع تملک ارگ کلاه‌فرنگی بیرجند توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای بازدید عموم و راه‌اندازی موزه تاریخ سیاسی استان در داخل ارگ، همچنین بررسی موضوع راه‌اندازی ۴ سایت-موزه در استان خراسان جنوبی، از جمله مصوبات این نشست ۳ ساعته بود.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور