سرپرست اداره‌ کل امور عشایر خراسان جنوبی از ابلاغ ۱۸ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان تسهیلات در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز خبر داد و گفت: عشایر واجد شرایط دریافت این تسهیلات به ادارات امور عشایر شهرستان‌ها مراجعه کنند.

محمد ابراهیم ابراهیمی  افزود: از زمان ابلاغ این تسهیلات تاکنون عشایر برای مبلغ چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بانک معرفی شده‌اند و در حال جذب تسهیلات هستند.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به‌صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد برای تامین علوفه عشایر پرداخت شده همچنین ۶ میلیارد تومان به‌صورت ۱۰ درصد یک ساله به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش در اختیار اتحادیه عشایری استان برای تامین علوفه قرار گرفته است.

سرپرست اداره‌ کل امور عشایر خراسان جنوبی  گفت: سازمان امور عشایر ایران در راستای حذف واسطه‌ها و حمایت از جامعه عشایری کشور، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز را به مرحله اجرا گذاشته است تا در قالب آن تمامی فعالیت‌های دامداری از مزرعه تا سفره مصرف‌کننده را در سبد حمایتی خود قرار دهد.

وی ادامه داد: براساس این طرح، سالانه تسهیلاتی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد تا بتوانند بدون نیاز به سرمایه دیگران، هزینه‌های دام خود را که بیشتر هزینه تغذیه می‌شود، تامین کرده و در پایان سال نیز پس از فروش دام خود به مصرف‌کننده نسبت به بازپرداخت این تسهیلات اقدام کنند.

ابراهیمی با اشاره به تولیدات دامی و لبنی عشایر در سال جاری گفت: از ابتدای امسال عشایر خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۲۱ تُن محصول دامی تولید کرده‌اند که از این مقدار ۶۰۰ تن پشم و کرک، ۳ هزار و ۶۷۰ تن گوشت قرمز و پنج هزار و ۹۳۱ تن شیر بوده است.

وی افزود: عشایر خراسان جنوبی ۹۲۱ هزار و ۹۲۸ رأس دام  را پرورش می‌دهند که از این تعداد ۸۹۴ هزار و ۵۴۱ رأس دام سبک و ۲۷ هزار و ۳۸۷ رأس دام سنگین هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با توجه به استقرار ۸۰ درصد عشایر این استان در شهرستان‌های مرزی و نقاط صعب‌العبور، از آنان به عنوان مرزبان واقعی و تامین‌کننده امنیت یاد کرد و گفت: ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور