معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای تدوین برنامه ارتقای ایمنی راه‌های استان برای سه سال آینده تفاهم نامه ملی با ۶ دستگاه اجرایی به زودی به امضا می‌رسد تا کمبودهای موجود جبران شود.

علیرضا عباس زاده در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان خراسان جنوبی اظهار داشت: هلال احمر، پزشکی قانونی، دانشگاه علوم پزشکی، راهور، راه و شهرسازی و اداره کل راهداری حمل و نقل جاده ای باید در این راستا هر چه سریعتر برنامه‌های پیشنهادی خود را ارایه دهند.

وی افزود: ماموریت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در حوزه حذف نقاط حادثه‌خیز و تامین ایمنی جاده‌ها و راه و شهرسازی در بحث دو بانده‌سازی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ و پزشکی قانونی و پلیس راه و راهور عمده‌ترین دستگاه‌ها هستند که در بحث ایمنی راه ماموریت دارند.

وی یادآور شد: در دیدار استاندار خراسان جنوبی با معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عقد تفاهم‌نامه، برای اجرایی کردن برنامه عملیاتی در راستای ایمنی بیشتر محورهای استان مطرح شد.

عباس زاده خاطر نشان کرد: برای کاهش تصادفات در سطح محورهای استان باید تمام محورها را بررسی و علت تصادفات شناسایی و در جهت رفع آن برنامه‌ریزی شود.

وی هچنین با اشاره به اینکه مبنای برآورد آمار تلفات جاده‌ای باید به نسبت طول راه‌ها باشد افزود: توجه به ارتقای خدمات در حوزه راه‌ها و از طرفی افزایش تلفات نشان می‌دهد که عامل دیگری بر این موضوع اثرگذار بوده و آن خطاهای انسانی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در بخش عوامل انسانی نیز فقط باید تمرکز بر فرهنگ‌سازی باشد زیرا این عامل به تنهایی می‌تواند منجر به افزایش تلفات شد.

وی با اشاره به لزوم فراهم کردن شرایط ایمن در استفاده از جاده برای مردم افزود: در صورتی که رانندگان ایمنی لازم را حین تردد رعایت کنند شدت تصادفات افزایش می‌یابد.

عباس زاده گفت: حتی یک لحظه خواب آلودگی باعث بروز تصادف می‌شود لذا علاوه بر توجه به مسایل فنی باید برای مردم و جامعه اثر عامل انسانی بر میزان تصادفات نشان داده شود.

وی ادامه داد: مردم مطمئن باشند جاده‌ای که ایمن برای تردد نباشد باز نخواهد شد لذا همه جاده‌های استان که در آن تردد انجام می‌شود ایمنی لازم را دارد گرچه هر جایی محدودیت خاص خود را دارد و با علایم رانندگی این محدودیت‌ها مشخص شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم تحلیل آمار تصادفات فوتی در استان نیز اظهار داشت: در طرح نوروزی موارد نادری از تصادفات را داشتیم که آمار فوتی ها را افزایش داد و بیشترین عامل تقصیر این تصادفات نیز خطای انسانی بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع برخورد شتر در جاده‌ها از دغدغه‌های جامعه عشایری است افزود: جاده‌ها باید از ایمنی لازم برای بهره‌برداران و کاربران برخوردار باشد و صاحبان شترها نیز در این راستا باید همکاری کنند.

عباس زاده یادآور شد: این موضوع اهمیت زیادی دارد و نیاز است در جلسه آینده کمیسیون ایمنی راه‌های به آن به طور ویژه پرداخته شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به افزایش تصادفات جاده‌ای در استان کمیسیون ایمنی کشوری به میزبانی خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

اسدالله جلال زاده اظهار داشت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون نسبت به میانگین کشوری تصادفات استان رشد داشته است.

وی افزود: نسبت به طول محورهای استان گزارش وضعیت تصادفات استان نشان می‌دهد که در مقایسه با میانگین کشوری آمارها تلفات قابل قبول است و کمترین آمار را در کشور داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی ادامه داد: از لحاظ برخورداری سیستم‌های پایش تصویری و کنترل سرعت هم در رتبه‌های آخر کشوری قرار داریم.

وی با اشاره به تحلیل تصادفات برون شهری و محورهای روستایی استان هم گفت: آمارها نشان می‌دهد که تصادفات در محورهای استان امسال ۵۰.۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

جلال زاده اظهار داشت: روند تلفات در ۶ سال گذشته بر اساس محورها نیز نشان می‌دهد که بیرجند- قاین، بیرجند- خوسف، بیرجند -نهبندان بالاترین آمار تصادفات را داشته است.

وی با بیان اینکه بالاترین علت تصادفات واژگونی است و ۹۰ درصد آمار تصادفات مربوط به خودروهای شخصی است افزود: اکثر تصادفات توسط رانندگان پایه سوم از نوع «ب یک» رخ می‌دهد که جزو رانندگانی تازه کار هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی یادآور شد: آموزش و رعایت مسایل ایمنی در کاهش تصادفات بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای موضوع ورود شتر به محدوده جاده‌ها هم حصار سیمی در حریم برخی راه‌ها با کمک عشایر وصل شده است لذا از لحاظ تامین سیم هیچ مشکلی نیست و انتظار همکاری بیشتر از سوی عشایر داریم.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور