معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ویروسی که اکنون با علائم سرماخوردگی در خراسان جنوبی شایع شده زیرسویه‌های اومیکرون بوده اما تاکنون مورد فوتی در این زمینه گزارش نشده است.

مجید شایسته روز سه‌شنبه  افزود: ساب تایپ‌های جدید اومیکرون بیشترین شیوع را در خراسان جنوبی دارد که علائم آن شبیه سرماخوردگی است.

وی اظهار داشت: به طور متوسط روزانه ۱۰ تا ۱۵ مورد مثبت جدید در استان شناسایی می‌شود و بالای ۹۰ درصد موارد نمونه‌گیری (منفی و مثبت) بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه زیرسویه‌های جدید کرونا دارای قدرت سرایت بسیار بالا هستند گفت: شدت بیماری برای گروه‌های حساس و آسیب‌پذیر از جمله کودکان، سالمندان، مادران باردار، بیماران خاص و نقص سیستم ایمنی می‌تواند زیاد و خطرناک باشد.

وی افزود: همچنین به دلیل وجود افراد مستعد در جامعه که از آخرین ابتلای آنها به این ویروس زمان زیادی می‌گذرد شاهد افزایش موارد مثبت کووید هستیم.

شایسته با تاکید بر اینکه واکسیناسیون کووید می‌تواند از ابتلای فرد به فرم کشنده بیماری جلوگیری کند اظهار داشت: توصیه می شود افرادی بالای ۱۸ سال که از آخرین نوبت ترزیق واکسن آن‌ها ۶ ماه گذشته است، یک نوبت یادآور دریافت کنند و افرادی که نوبت چهارم را دریافت کردند فعلا نیازی به تزریق واکسن یادآور ندارند.

وی یادآور شد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شستشو مرتب دست‌ها، تلقیح دز یادآور واکسن، تهویه مطبوع هوا در مکان‌های عمومی و بسته در اولویت قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه یک میلیون ۳۷۱ هزار و ۴۲۹ واکسن کرونا در استان تزریق شده است افزود: ۹۵.۷ درصد نوبت اول، ۸۶.۷ درصد نوبت دوم، ۳۷.۱ درصد نوبت سوم و تنها سه درصد نوبت چهارم بوده است.

وی تاکید کرد: تمامی مراکز بهداشتی در استان تلقیح واکسن کرونا را انجام می‌دهند.