رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: با اطلاع‌رسانی و پیگیری‌های صورت گرفته موجودی هشت هزار و ۱۳۰ انبار استان در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا ثبت شده است.

عباس جرجانی  در نشست کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: مطابق مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق، سامانه جامع انبارها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سراسر کشور راه‌اندازی شد و همه صاحبان انبارها موظف به ثبت انبار در این سامانه هستند.

وی گفت: وزارت متبوع با استفاده از سامانه مذکور اقدام به شناسه‌دار کردن تمامی انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت مشخصات مالکیت کالا، نوع و میزان ورودی و خروجی از اماکن با هدف شناسایی کالاهای قاچاق می کند که نقش موثری در تسهیل نظارت بر چرخه کالاها دارد.

رییس کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر شفاف‌سازی گردش کالا در سطح عرضه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان جنوبی افزود: بخش خصوصی که صاحبان انبارها و سردخانه‌ها هستند باید راسا نسبت به ثبت‌نام از طریق این سامانه به نشانی www.nwms.ir اقدام کنند و واحدها موظف به انجام عملیات انبارداری و ثبت رسید حواله برای اعلام موجودی کالا هستند.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ها و نظارت در حوزه قاچاق کالا در سطح عرضه با جدیت دنبال می‌شود اظهار داشت: برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، لاستیک، کاغذ چاپ تحریر روزنامه، گندم، روغن موتور، ماسک و ذرت دامی ۱۱ قلم کالایی هستند که مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا می‌شوند و با متخلفان در این خصوص طبق قانون برخورد می‌شود.

جرجانی تصریح کرد: به منظور افزایش بهره‌وری و تاثیرگذاری بازرسی‌ها در حوزه قاچاق کالا، برگزاری گشت‌های مشترک با همراهی پلیس امنیت اقتصادی، معاونت بهداشتی و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف، اتحادیه‌های تخصصی صنفی و تعزیرات حکومتی برای جمع‌آوری کالاهای قاچاق از سطح عرضه از جمله برنامه‌های محوری این سازمان است.