مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال ۹۷ فقط ۲۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود داشت که اکنون به ۱۰۰ واحد رسیده و ۸۰ اقامتگاه فعال است.

حسن رمضانی روز سه‌شنبه در نشست بررسی و تحلیل شاخص نرخ بیکاری استان در سال ۹۸ که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی و شماری از مدیران استان برگزار شد افزود: در حوزه این اداره کل میزان اعتبارات ملی و استانی در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه رقم افزایش اعتبار در برابر اقدامات انجام شده ناچیز است گفت: اقبال بخش خصوصی به ایجاد تأسیسات گردشگری و فعالیت‌های صنایع دستی موجب افزایش اشتغال و رونق این بخش شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به مقایسه آمار و عملکرد حوزه صنایع دستی استان در سال ۹۷ و ۶ ماه دوم سال ۹۸ اظهار داشت: سال ۹۷ تعداد پروانه‌های صادر شده تولید انفرادی صنایع دستی ۱۵۸ مورد بود که سال گذشته این تعداد ۱۵۵ پروانه بوده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات پشتیبان مشاغل خانگی به ۶۰ متقاضی در سال ۹۷ گفت: در این حوزه در ۶ ماه دوم سال گذشته به ۲۵ پشتیبان تسهیلات پرداخت شده است.

رمضانی تعداد بازارچه‌های ثابت و موقت صنایع دستی استان در سال ۹۷ را ۴۵ مورد اعلام کرد که در نیمه دوم سال قبل به ۸۵ بازارچه رسیده است.

وی افزود: میزان فروش صنایع دستی استان از ۳.۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ به بیش از ۲ میلیارد تومان در ۶ ماه دوم سال گذشته رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از پرداخت ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات طی ۶ ماه دوم سال ۹۸ در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: این رقم در تمامی سال ۹۷ مبلغ ۱۵ میلیارد ریال بوده است.

وی تاکید کرد: یکی از بخش‌هایی هستیم که به دلیل شیوع کرونا بیشترین آسیب را داشته است و اگر این مصیبت پیش نمی‌آمد امسال رونق زیادی در نوروز داشتیم و می‌توانست زمینه ساز اشتغال برای سال جاری باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت” پارسال ۴۳۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، منابع داخلی بانک‌ها و رونق تولید و مشاغل خانگی در استان پرداخت شد که این رقم در سال ۹۷، ۲۹۵ میلیارد تومان بوده است.

داود شهرکی افزود: سال قبل ۸۰۰ میلیارد تومان طرح سرمایه‌گذاری در استان محقق شد.

وی بیان کرد: این اعتبار در طرح‌های خوبی مانند کارخانه یو پی وی سی، کارخانه کک، کنسانتره زغال سنگ و فرآوری سیلیس هزینه شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال ۹۸ در حوزه معدن ۳۵ میلیون تن ذخایر معدنی کشف شد که در مجموع ذخایر استان به سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن افزایش یافت.

وی با اشاره به رشد ۲ درصدی اشتغال در حوزه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: میزان اشتغال ایجاد شده توسط این سازمان سه هزار فرصت بوده است البته اشتغال ثبت نشده در حوزه معادن، اصناف و اکتشاف نیز وجود دارد دارد که در گزارش اشتغال ثبت نمی‌شود.

شهرکی با بیان اینکه سهم سازمان در ایجاد اشتغال از ۲۹ درصد به ۳۲ درصد رسید گفت: هدف گذاری ما در سال ۹۸، سه هزار شغل بود که تقریبا به این هدف نزدیک شدیم.

وی تاکید کرد: سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد با وزرا و معاونان وزارتخانه، نقشه راه برای استان ترسیم شد که در این خصوص ۷۰ پروژه با سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: این پروژه‌ها باید تا پایان دولت یعنی سال ۱۴۰۰ در استان اجرایی شود که بخشی از این تفاهم نامه‌ها مانند پروژه‌های مربوط به طلا وارد فاز اجرایی شده است.

وی گفت: پروژه کنسانتره آهن در طبس با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن کنسانتره وارد فاز اجرا شده است همچنین کارخانه چدن خوسف، فولاد قاینات و فراوری منیزیت نهبندان نیز در دست اجرا است.

شهرکی از صدور ۷۵ پروانه اکتشاف معدنی در استان خبر داد و افزود: ۴۵ گواهی کشف منجر به ۳۵ میلیون تن ذخایر جدید شد و ۵۲ پروانه بهره‌برداری معدن با اشتغال ۴۰۰ نفر در این حوزه شکل گرفت.

وی اظهار داشت: در حوزه معدن همیشه اشتغال ما بیشتر بوده است همچنین بسیاری از شاغلان معدن در گذشته بیمه تامین اجتماعی داشته‌اند که اگر به بیمه معدن افزوده شوند، تعداد اشتغال بیشتر می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی عنوان کرد: در بخش زیرساختی شرکت ایمیدور ۹۰ میلیارد تومان تعهد کرد تا براساس توافق با وزارت نیرو بتوانیم زیرساخت‌های معادن را در جنوب استان عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به توافق این سازمان با وزارت نیرو گفت: براساس این توافق وزارت نیرو باید سالانه زیرساخت‌های برق معادن و صنایع معدنی را فراهم کند.

شهرکی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تجارت استان گفت: سال گذشته شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز، سفید و کالاهای اساسی بودیم که خوشبختانه از نیمه دوم سال قبل قیمت‌ها تقریب ثابت شد حتی اکنون بابت پایین آمدن قیمت مرغ نگرانیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم گفت: اعتبارات شرکت برق در پنج حوزه‌ منابع داخلی از محل فروش انشعابات، منابع استانی، قانون بودجه کشور و سایر منابعی که متقاضیان سرمایه‌گذاری می‌کنند و اعتبارات جاری تامین می‌شود که به ازای آن اشتغال مستقیم و مداوم ایجاد می‌شود.

مهدی دادگر افزود: در مجموع سال ۹۸، اعتبارات هزینه شده به نسبت سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش داشته است و ۱۱۴ میلیارد اعتباراتی که در این پنج فصل ذکر شده بود، در سال ۹۸ هزینه شده است که این رقم در سال ۹۷، حدود ۹۱ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: سال ۹۷ برای منابع داخلی یعنی فروش انشعابات ۱۱ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که سال قبل به ۲۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان معادل ۱۳.۵ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در منابع استانی سال ۹۷ اعتبارات خاص در قالب اعتبارات شاخص‌های اقتصادی داشتیم که در اعتبارات سال گذشته نبود، بنابراین در بحث تملک، اعتبارات کاهش یافت و از ۱۱ میلیارد تومان در سال ۹۷ به هفت میلیارد و ۹۵۰ میلیون معادل ۲۷ درصد کاهش یافت.

وی به احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان اشاره کرد و افزود: این واحدها همزمان با تحویل به متقاضیان برقدار می‌شوند لذا حجم سنگینی از اعتبارات را می‌طلبید که زمستان سال ۹۸ این مهم محقق شد.

وی گفت: در این خصوص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که از محل اعتبارات ملی دریافت شد چراکه برنامه ریزی خاصی برای این واحدها نداشتیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: در سایر منابع سرمایه‌ای از ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۹۷، به هفت میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان یعنی ۱۳ درصد در سال ۹۸ رسیدیم.

وی گفت: همچنین در زمینه تعمیرات و نگهداشت شبکه ۱۹ هزار کیلومتر شبکه برق در دست اجرا و ۹ هزار پست برق نیز در حال بهره برداری است که تعمیرات دوره‌ای این تعداد شبکه و پست اشتغالی زیادی را به همراه دارد.

دادگر افزود: برای این سرفصل میزان اعتبار از ۴۴ میلیارد تومان در سال ۹۷ به ۶۴ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسید که ۴۵ درصد رشد اعتباری را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: مجموع اعتبار استان از ۹۱ میلیارد در سال ۹۷ به ۱۱۴ میلیارد تومان در سال گذشته رسید (معادل ۲۵.۲ درصد) که در ازای آن ایجاد اشتغال و اقتصاد در این صنعت نیز ۴۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه متقاضیان نیروگاه‌های خورشیدی سهم اشتغال خوبی در استان ایجاد کرده‌اند تصریح کرد: سال گذشته ۷۶ مشترک با ۹۱۹ کیلووات ظرفیت نیروگاه در این زمینه اجرا شد و این نیروگاه‌ها به شبکه برق متصل شدند.

دادگر گفت: از این محل چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد به متقاضیان این حوزه پرداخت شد.

وی بیان کرد: نیروگاه هفت هزار کیلوواتی سربیشه که اوایل سال ۹۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد نیز حجم نیروی کار زیادی را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی هم گفت: اعتبارات حوزه بیابان در استات سال ۹۷ پنج میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۹۸ با ۱۵ برابر افزایش به بیش از ۷۷ میلیارد تومان رسید.

علیرضا نصرآبادی افزود: سال گذشته در حوزه جنگل با ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار یک هزار و ۵۰۰ نفر روز شغل موقت ایجاد کردیم که این مشاغل حین اجرای عملیات به وجود آمد.

وی بیان‌کرد: در حوزه بیابان نیز ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در مرحله اول داشتیم که با این اعتبار ۵۴ هزار نفر تثبیت شغل و ۲ هزار نفر روز شغل موقت حین اجرای عملیات ایجاد کردیم که بسیار ارزشمند است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه آبخیزداری نیز در سال گذشته با ۲۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی توانستیم ۶۳ هزار نفر تثبیت شغل و هزار نفر روز شغل موقت ایجاد کنیم.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری زمستان ۹۸ در خراسان جنوبی به ۵.۹ درصد رسید و این استان رتبه اول را از نظر پایین ترین نرخ بیکاری در کشور کسب کرد.