مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: طی ۱۰ ماهه امسال، ۵۱۱ دستگاه کامیون به وزن ۱۳ هزار و ۵۸۰ تن از طریق گمرک ماهیرود ترانزیت شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد کامیون ۳۰۶ درصد و از نظر وزن نیز ۳۹۷ درصد افزایش داشته است.

محمدعلی خاشی،  امروز یکشنبه ۶ بهمن در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری واردات گمرکات استان ۲ هزار ۴۲۷ تن به ارزش ۳۹ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۴۵ رصد کاهش و از نظر ارزش دلاری ۷۸۴ درصد افزایش دارد.

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی به استان شامل؛ پنل‌های خورشیدی، احشام، تجهیزات صنعتی، شاهدانه و بذر یونجه بوده که از چین و کشورهای همسایه به خراسان جنوبی وارد شده است.

وی اظهار کرد: در ۱۰ ماهه امسال، میزان صادارت نیز ۳ میلیون و ۱۹۴ هزار تن به ارزش ۳۶۷ میلیون و ۷۷۴ هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۷ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: میزان صادرات استان از محل ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور خروجی از گمرک بازارچه‌های استان) نیز معادل یک میلیون و ۶۰ هزار تن و به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار بوده است.

خاشی بیان کرد: این نوع از صادرات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: عمده اقلام صادراتی استان، هیدروکربن سبک، گازوئیل، کاشی، سرامیک، سیمان، نمک، عایق رطوبتی و سوخت تقطیری بوده که به کشورهای افغانستان، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری‌های بی وقفه استاندار برای فعال کردن مرزها، افزود: در حال حاضر با این تلاش‌ها، مرز خراسان جنوبی روزهای خوبی را سپری می‌کند.

خاشی با اشاره به ترانزیت کالا از گمرک ماهیرود، ادامه داد: گاز مایع، گردو آرکاء، کود شیمیایی و کود آلی، از جمله محصولات ترانزیت شده است که از کشورهای عراق، اندونزی، ترکیه و مالزی به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال، ۲۵۰۱ مسافر ورودی و ۲۵۰۴ مسافر خروجی از فرودگاه شهید کاوه بیرجند خدمات گمرکی دریافت کرده‌اند، بیان کرد: مسافران ورودی نسبت به ۱۰ ماهه مشابه سال گذشته از نظر تعداد  ۶۸ درصد و تعداد مسافران خروجی ۲۹ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از افزایش پست‌های سازمانی گمرک استان از ۱۰۷ به ۱۷۷ پست خبر داد و افزود: سامانه برق اضطراری برای کمرگ ماهیرود راه‌اندازی شده است.

خاشی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبانه روزی شدن کمرگ ماهیرود را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: اولین انبار تخصصی کمرگ استان در کارخانه کویرتایر ایجاد شده و بهسازی کف انبار گمرک در مرکز شهر و راه‌اندازی مرکز پایش تصویری همزمان گمرک استان از اقدامات از ابتدای سال تاکنون است.