#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روند بروز حیوان‌گزیدگی طی ۲ سال اخیر در خراسان جنوبی افزایشی بوده و تغییرات مشابه روند کشوری است.

مجید شایسته  در نشست خبری مشترک با مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی که با موضوع بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک انسان و حیوان) و محوریت تب کریمه کنگو، هاری و تب مالت برگزار شد افزود: در ۲ سال اخیر حداقل ۱۰ مورد حیوان‌گزیدگی توسط سگ و شغال (هاری) در استان انجام شده که با اقدامات به‌موقع مراکز درمانی از مرگ حتمی پیشگیری شده است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در حال حاضر افزایش روزافزون موارد حیوان‌گزیدگی در استان و کشور است که اکنون این آمار ۲۳۱ مورد حیوان‌گزیدگی در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و تهدیدی برای سلامت عمومی جامعه محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به میزان بروز بیماری‌های زئونوز از سال ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ در استان گفت: میزان بروز حیوان‌گزیدگی در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان سال ۹۳ به تعداد ۲۱۲ مورد بود که سال قبل به ۲۷۶ مورد افزایش یافت، بروز سالک از ۹ مورد به ۴.۴ مورد کاهش و تب مالت از ۶۴ مورد به ۵۲.۵ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه تب مالت شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است تصریح کرد: این بیماری انتشار جهانی داشته که در استان خراسان جنوبی به‌صورت آندمیک شده و از آن به عنوان بیماری هزار چهره و ناتوان‌کننده یاد می‌شود.

شایسته با بیان اینکه هاری در بین بیماری‌های عفونی از کشنده‌ترین بیماری‌ها است اظهار داشت: آمار حیوان‌گزیدگی در ایران نسبت به متوسط جهانی بالاست اما بیماری آسان از لحاظ پیشگیری محسوب می‌شود.

وی گفت: سالانه هزار و ۶۰۲ مورد گازگیری توسط سگ در استان رخ می‌دهد که ۷۴ درصد مجموع حیوان‌گزیدگی‌ها را به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این میزان ۷۶۰ مورد معادل ۴۸ درصد توسط سگ‌های صاحب‌دار و ۸۴۲ مورد معادل ۵۲ درصد توسط سگ‌های بی صاحب بوده است.

وی عنوان کرد: همچنین پارسال ۴۹۴ مورد گربه‌گزیدگی معادل ۲۳ درصد، ۴۸ مورد حیوانات اهلی خانگی معادل ۲ درصد و ۲۷ مورد حیوان وحشی معادل یک درصد در استان ثبت شد.

شایسته گفت: میزان مارگزیدگی در شهرهای نهبندان و سربیشه به ترتیب بیشترین موارد را در استان به خود اختصاص داده است.

وی افزود: درخصوص تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو استان‌های مجاور ما استان‌هایی با بروز بالای بیماری هستند و دام‌ها و کنه‌های آلوده به ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو براساس بررسی‌های به عمل آمده در استان وجود دارند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: در صورت نبود تشخیص به‌موقع و درمان، کشندگی بیماری بالا است اما خوشبختانه سال قبل هیچ گونه مورد قطعی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشد.

وی گفت: روند موارد مشکوک و محتمل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در استان سال ۹۹ معادل ۱.۲ درصد، پارسال ۰.۲۲ و امسال هشت دهم درصد بوده است.

شایسته افزود: بیماری‌هایی که به‌طور طبیعی بین حیوانات و انسان منتقل می‌شود از جمله تب مالت، سیاه زخم، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، طاعون، تب راجعه، آنفوآنزای پرندگان، سالک، کالا آزار و تعدادی از بیماری‌های انگلی، از جمله بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند.

وی یادآور شد: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا ۸۳۲ عامل از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند که از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان ۱۱۴ مورد از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه درمان موثری برای برخی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نظیر هاری و جنون گاوی وجود ندارد اظهار داشت: برخی از بیماری‌های مشترک در حال افزایش هستند که کنترل این بیماری‌ها نیازمند همکاری تمامی سازمان‌ها و مردم است.

وی افزود: افزایش شهرنشینی و نقل و انتقال وسیع جمعیت، افزایش تجارت گوشت و شیر و ارتباط نزدیک بین جوامع انسانی و حیوانات، مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه، افزایش تعداد سگ‌های ولگرد و کشتار غیرقانونی و رفع نامناسب و غیربهداشتی ضایعات حیوانی از جمله دلایل افزایش بیماری‌های مشترک است.

شایسته گفت: مبارزه با بیماری‌های مشترک به دلایل مختلف از جمله مخازن متعدد، لزوم همکاری سازمان‌های متفاوت دولتی و خصوصی از پیچیدگی و مشکلات خاصی برخوردار است و به همین دلیل کوشش‌های بیشتری می‌طلبد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در کشور ما نیز جزو معضلات و مشکلات بهداشتی همچنین اقتصادی است لذا بر پایه سه راهکار اساسی آموزش، هماهنگی بین بخشی و مراقبت بیماری برای کنترل این بیماری‌ها برنامه‌ریزی شده است.