#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

راغبی کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه  با بیان اینکه روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می تواند باعث برکات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک باشد گفت: از آنجا که در ایام ماه مبارک رمضان از نظر فیزیولوژیک تغییراتی ایجاد می شود، بایستی تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد گردد. یکی از نکاتی که در تغذیه سالم توصیه می شود، داشتن نظم غذایی و مصرف وعده های غذایی مکرر در روز می باشد.

راغبی _کارشناس مسئول تغذیه//روزه داری در شرایط شیوع کرونا

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان افزود: توصیه می شود افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام می باشد.  از مصرف زیاد مواد قندی و چربی ها در این ایام نیز باید خودداری کنیم، مصرف بی رویه مواد قندی، نوشیدنی های شیرین و مواد چرب و سرخ شده و مصرف زیاد نمک باعث تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. برای مقابله با کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن نوع غذایی که می خوریم اهمیت زیادی دارد.

وی در خصوص وعده سحر بیان داشت: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی های وعده ناهار را داشته باشد، بدین علت از نظر تغذیه ای روزه بدون سحری اصلاً توصیه نمی شود. مصرف مواد غذایی شیرین بویژه قندهای ساده در وعده سحری توصیه نمی شود زیرا مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون در ساعات بعدی می شود. همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود. از مصرف غذاهای بسیار چرب و سرخ کردنی خودداری کنید. توصیه می شود به جای غذاهای سرخ کردنی از غذاهای آب پز، بخار پز و کبابی استفاده شود. همچنین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب شود، زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی بدن می شود. بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند حبوبات و غلات، مغزها مانند بادام و میوه هایی مانند موز و غذاهای حاوی فیبر (میوه ها، سالاد و سبزیجات) و مقدار متناسب از مواد غذایی حاوی پروتئین و مواد معدنی (تخم مرغ، گوشت و لبنیات کم چرب ) استفاده گردد. توصیه می شود که قبل از شروع سحری و مابین هر وعده غذایی از مصرف آب خودداری شود زیرا باعث اختلال در هضم غذا می گردد. همچنین توصیه می گردد از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار، چای پررنگ، قهوه و نمک زیاد پرهیز گردد.با توجه به اینکه کم آب شدن بدن و خشکی گلو می تواند زمینه را برای ابتلا به کووید ۱۹ فراهم کند، در وعده سحر سبزی هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می کنند مثل کاهو، خیار و گوجه فرنگی مصرف شود.غذاهای پروتئینی مثل انواع کباب ، جوجه کباب ، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو ، سوسیس و کالباس ، پیتزا ، کله پاچه و هم چنین غذاهای چرب و سرخ شده و پر ادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شوند . به ویژه در شرایط فعلی که با شیوع بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم بهتر است در وعده سحر مصرف نشوند. به طور کلی غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورش در حجم کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) و یا غذاهای سبکتر (برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند) برای وعده سحر می تواند مناسب باشد.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان در خصوص وعده افطار گفت: افطار را بهتر است با کمی آب گرم یا چای یا یک لیوان شیر کم چرب گرم همراه با خرما یا عسل  آغاز کنید. از شروع افطار با نوشیدنی های خنک خودداری کنید، مصرف شیر گرم، فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است. همچنین استفاده از انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم کم روغن منبع  خوبی از مواد نشاسته ای، فیبر، پتاسیم و منیزیوم است و غذای مناسبی برای افطار میباشد . خوردن آش های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز داغ و نعناع داغ دارد و همچنین حبوبات فراوان بدلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی شود. ضمنا به جای مصرف انواع شیرینی ها مانند زولبیا و بامیه که فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) می باشند از مواد غذایی نظیر خرما، کشمش و انواع میوه ها استفاده شود. همچنین برای تامین آب مورد نیاز بهتر است بعد از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، بویژه آب را برای جبران کم آبی بدن استفاده نمود.به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا ، شله زرد خیلی شیرین و…. در وعده افطار علاوه بر اینکه منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می شود، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن خواهد شد که در این شرایط بیماری کرونا به هیچ عنوان توصیه نمیشود . استفاده از سبزیجات اّپز شده نظیر سیب زمینی آب پز، سبزی های پخته مثل کدو ، کلم ، گل کلم ، هویج و نخود فرنگی همراه با یک ترکیب پروتئینی با ارزش نظیر  تخم مرغ آبپز،و مقدار کمی کره و دانه مغز های  گردو و بادام  و خرما  غذاهای مناسبی برای افطار میباشد .خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است. خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت. تـــوصیه می شود که در وعده افطار در صورت امکان ۲-۳ عدد خرما مصرف شود. از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نیست. مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود.بســـیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست. لذا برای  برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی ها و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه ، طالبی و مرکبات و.. استفاده شود.

وی افزود: در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی ویتامین A منابع گیاهی شامل انواع (سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات) استفاده شود.مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.از منابع پروتئین های حیوانی از جمله گوشت قرمز کم چرب ، ماهی و ماکیان، تخم مرغ و لبنیات حتما مصرف شود. برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی و تامین ویتامین B۱۲ توصیه می شود.  مصرف غذاهای غنی از روی(Zn) )شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، غلات کامل، حبوبات و تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی در هر سه وعده غذایی(سحر، افطار و شام) در این ایام نیز توصیه می شود.

 راغبی در پایان در خصوص  وعده غذایی شام در روزه داری بیان داشت: بهتر است بین وعده افطار و شام فاصله وجود داشته باشد. وعده شام باید شامل تمام گروه های غذایی شامل گوشت و حبوبات، نان و غلات، لبنیات، سبزی ها و میوه ها باشد. توصیه می گردد از مصرف غذاهای پر ادویه، نوشابه های گازدار و نمک زیاد پرهیز گردد. همچنین از مصرف تنقلات زیاد در فاصله شام تا سحر پرهیز شود زیرا این مواد موجب می شود در هنگام سحر بدلیل پر بودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کند. از ماست کم چرب همراه با سبزیجات و گردو و نان سبوس دار به عنوان یک وعده غذایی سبک و مغذی در وعده شام میتوانیم استفاده کنیم .بهترین زمان مصرف سبزیجات و سالاد در هنگام افطار و  سحر و خوردن میوه بین افطار و شام و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین C  و پیش ساز ویتامین  A  می باشد برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود. سبزی ها و میوه ها هم چنین دارای مقادیر کافی فیبر هستند که به پیشگیری از یبوست کمک می کنند.محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار ، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است. دریافت اضافه نمک،  بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند. لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود . این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد. همچنین توصیه میشود پس از افطار، سعی کنیم  تحرک و فعالیت با شدت متوسط که موجب مصرف کالری می شود را روزانه انجام دهیم. خوردن غذاهای چرب و شور و هم چنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود. لذا  از مصرف این گروه از مواد غذایی خوداری کرده و توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.بهتر است در طبخ غذا از روغن های گیاهی مایع شامل روغن آفتابگردان، سویا، پنبه دانه،  زیتون، گردو، کنجد، کلزا که دارای ویتامین E  میباشد و باعث بهبود  عملکرد سیستم ایمنی بدن میشود  استفاده نماییم.  همچنین مصرف چربی های حیوانی مانند پیه، دمبه و روغن حیوانی توصیه نمی شود.