استاندار خراسان جنوبی گفت: اهدای پلاسما در خراسان جنوبی دو و نیم برابر میانگین کشوری است که نشان‌دهنده پیشتاز بودن مردم استان به لحاظ اعتقادی و فرهنگی است.

حمید ملانوری روز دوشنبه در بازدید از پایگاه انتقال خون استان خراسان جنوبی افزود: میانگین اهدای پلاسمای خون در کشور ۲ درصد و در خراسان جنوبی معادل دو و نیم برابر این نرخ یعنی پنج درصد است.

وی گفت: انتقال خون مجموعه‌ای ارزشمند است زیرا همانطور که اکسیژن برای ادامه حیات ضروری است، خون و فرآورده‌های خونی نیز برای آحاد جامعه نیاز حیاتی به شمار می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی از تلاش‌های انتقال خون در شرایط همه‌گیری کرونا قدردانی کرد و افزود: مجموعه نظام سلامت کشور در فضای هم‌افزا و جهادی همچون دوران دفاع مقدس وارد میدان شدند و اگرچه بعضی قسمت‌ها به ظاهر کمتر دیده شدند اما به لحاظ محتوایی همه تلاش کردند و تلاش‌های ۱۶ ماهه مجموعه انتقال خون نیز در راستای مدیریت این بیماری قابل تقدیر است.

وی بحران کرونا را از سایر حوادث غیرمترقبه متمایز دانست و تصریح کرد: بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و توفان در مقطعی کوتاه اتفاق می‌افتد و تاثیرات خود را می‌گذارند و پس از آن مدیریت می‌شوند اما این بحران ۱۶ ماه است که همه سیستم مدیریتی دنیا را غافلگیر کرده است.

ملانوری اظهار داشت: در کشور ما با تعامل و همراهی مردم، نظام، دولت، رسانه‌ها، اصناف، بازاریان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، نیروی انتظامی، ارتش، هلال احمر و سایر دستگاه‌ها و نهادها یکی از پایدارترین و مطلوب‌ترین وضعیت‌های دنیا در مدیریت کرونا رقم خورد.

وی به نیاز همیشگی جامعه به فرآورده‌های خونی اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای ارائه شده، از هر سه نفر یک نفر در دوران زندگی خود به خون نیاز پیدا می‌کند و نشان‌دهنده آن است که ما باید همواره خود را نیازمند به خون بدانیم.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: هر واحد خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد که این موضوع براساس آموزه‌های دینی ما از اجر بسیار بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر پیشتاز بودن مردم استان خراسان جنوبی در کارهای خیر اظهار داشت: مردم استان در همه بزنگاه‌های مهم و حیاتی انقلاب نظیر مشارکت در انتخابات، کمک‌های مؤمنانه و دفاع مقدس همواره در صحنه بوده و خوش درخشیده‌اند که این مهم باید تداوم یابد.

استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف خداقوت به مدیرکل و کارکنان پایگاه انتقال خون استان از این مجموعه بازدید کرد و ضمن رصد وضعیت، فضای فیزیکی، امکانات و تجهیزات موجود را نیز جویا شد.

نحوه خدمات‌رسانی به اهداکنندگان خون در شرایط فعلی و با توجه به شیوع کرونا از دیگر موارد مدنظر در این بازدید بود.