سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی از آغاز کوچ پاییزه عشایر استان خبر داد و گفت: استقرار عشایر تا اواخر اردیبهشت‌ در مناطق قشلاقی ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری اقدام به کوچ کنند.

محمد ابراهیم ابراهیمی داشت: معمولا کوچ پاییزه عشایر درون استانی است و تنها ۶۰۰ خانوار از عشایر شهرستان نهبندان کوچ خارج استانی دارند که هدف کوچ آنان استان سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به اینکه کوچ پاییزه عشایر در خراسان جنوبی از اواخر آبان‌ آغاز می‌شود گفت: عشایر بین ۶ تا هفت ماه از سال را در مناطق قشلاقی سپری و پس از آن اواخر اسفند کوچ بهاره خود را به سمت مناطق ییلاقی آغاز می‌کنند.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: دلیل اصلی کوچ عشایر استفاده از علوفه مراتع است که برای تعلیف دام‌ها و با توجه به شرایط آب و هوایی از سالیان بسیار دور تاکنون نسل به نسل به‌طور مستمر انجام شده است.

وی با اشاره به مشکلات کوچ عشایر گفت: کوچ عشایر سختی‌هایی را در پی دارد از جمله ادامه تحصیل فرزندان در مدارس که به واسطه کوچ ممکن است منقطع شود، علاوه بر این ایاب و ذهاب خانواده و دام‌ها نیز هزینه‌هایی را در پی دارد.

ابراهیمی افزود: همچنین رها کردن امکانات از مبدا و تجهیز امکانات در مقصد نگرانی‌هایی را برای عشایر به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: در مجموع زمانی که شرایط اقلیمی و دسترسی به علوفه مرتعی و منابع آبی و جایگاه نگهداری دام برای عشایر فراهم باشد، کوچ با رغبت بیشتری انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: در شرایط فعلی که هزینه تامین علوفه دستی بسیار گزاف است و قیمت تمام شده دام در زمان فروش کمتر از هزینه‌های تولید است، تامین علوفه عشایر با هزینه سنگین انجام می‌شود که عشایر در این خصوص نگران و نیازمند حمایت هستند.

وی با اشاره به وجود هشت هزار و ۳۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر در خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری چهار هزار و ۲۰۰ کیلومتر ایل راه عشایر در استان مرمت شده و مرمت ایل‌ راه‌های عشایر به‌صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.

عشایر خراسان جنوبی ۹۲۱ هزار و ۹۲۸ رأس دام را پرورش می‌دهند که از این میزان ۸۹۴ هزار و ۵۴۱ رأس دام سبک و ۲۷ هزار و ۳۸۷ راس دام سنگین است، در سال جاری عشایر این استان ۱۰ هزار و ۲۱ تُن محصول دامی و لبنی را تولید کرده‌اند.