خراسان جنوبی با ۱۲۷ روستا، دومین استان به لحاظ تعداد شرکت کنندگان در ششمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی شد.

بنابر اعلام روز شنبه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، در ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، یک هزار و ۴۱۹ روستا شرکت کردند که استان کرمان با ۱۶۱ روستا، مقام اول را به لحاظ تعداد روستاهای شرکت کننده در این جشنواره داراست و پس از آن، خراسان جنوبی با ۱۲۷ روستا، جایگاه دوم را به دست آورد.

همچنین در این دوره از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، روستای هودر شهرستان طبس در خراسان جنوبی توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند.

روستای اسفندیار طبس نیز سال گذشته به عنوان روستای برتر در پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران معرفی شده بود.

همزمان با مراسم انتخاب پایتخت کتاب ایران در بهمن ماه امسال، ۲۰ روستای دوستدار و شایسته تقدیر کتاب با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران معرفی و تجلیل‌ شدند.

از میان ۶۰ روستای راه یافته به مرحله نهایی این جشنواره و ۶ روستا و منطقه عشایری که در بخش استمرار رقابت کردند، پس از داوری پایانی ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌عنوان روستاهای برگزیده و ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌ عنوان روستاهای شایسته تقدیر و یک روستا به‌ عنوان برگزیده استمرار معرفی شدند.

ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از ابتدای تیرماه با اعلام فراخوان آن از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط از جمله نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی همچون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، خانه کتاب، کمیسیون ملی یونسکو، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و شبکه روستاهای دوستدار کتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بخش خصوصی و فعالان فرهنگی و تشکل‌های مردم‌نهاد شروع به کار کرد.

با اعلام فراخوان ارسال آثار روستاهای متقاضی شرکت در این جشنواره، یک هزار و ۴۱۹ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کردند.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و حدود ۴۱ درصد جمعیت آن ساکن روستا هستند.