استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی موزه ملی زعفران باید در دستور کار دانشگاه بیرجند قرار گیرد، گفت: با توجه به خشکسالی های  اخیر و شرایط خاص حاکم بر استان، موضوع آب باید در این شورا به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

حمید ملانوری، امروز چهارشنبه ۲۰ مرداد در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: شورای برنامه ریزی یکی از مهمترین شوراهای استان است که بسیاری از  تصمیم گیری‌های اساسی مدیریتی و توزیع و تخصیص اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در آن صورت می پذیرد.

وی با اشاره به خشکسالی های  اخیر، اظهار کرد: مسئله آب تنها به دستگاه‌هایی که در این موضوع  فعالیت می کنند محدود نمی گردد و بسیاری از حوزه ها، همچون (اداره کل راه و شهرسازی، شرکت آب و فاضلاب، شرکت برق ، ارتباطات و…) نیز که در این موضوع یاری دهنده و دخیل هستند، با آن مرتبط هستند.

استاندار افزود: در راستای اجرای پروژ ها و هزینه کرد اعتبارات، موضوع هدر رفت و پرت آب استحصالی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا مازاد نیازمان در بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و همین طور شبکه های آب شرب شهری و روستایی، از سفره های استحصالی برداشت نکنیم.

ملانوری، توسعه آبیاری‌های نوین را راهکاری برای جلوگیری از هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: در این زمینه باید اقدامات عاجلی توسط دستگاه‌های متولی صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه دسترسی به راه‌های مواصلاتی در بحث توسعه از اهمیت فراوانی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در موضوع توسعه جاده های مواصلاتی شهری و روستایی، راه آهن و حمل و نقل هوایی اقدامات خوبی در استان در حال انجام است.

به گفته وی؛ با وجود محدودیت ناوگان هوایی کشور، تلاش بر این است که در زمینه توسعه حمل و نقل هوایی، پروازهای فرودگاه‌ های استان را افزایش دهیم.

استاندار با بیان اینکه وزارت ارتباطات، فعالیت های خوبی در راستای تأمین زیرساخت ها در استان انجام داده، تأکید کرد:  باید تلاش کنیم پوشش اینترنت را در مناطق شهری، روستایی و عشایری به حد مطلوب  برسانیم تا در دوره پاندمی بیماری کرونا که بسیاری از فعالیت‌های آموزشی ،درمانی، اقتصادی و اشتغال و…  وابسته به این صنعت هستند، آسیب نبیند.

ملانوری در بخش دیگری از سخنان به جایگاه پژوهش اشاره کرد و ضمن تأکید بر تأمین اعتبارات تخصیصی، گفت:باید تلاش کنیم طی نشست هایی بین دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی استان، با شناسایی اولویت ها و نیازهای پژوهشی و مطالعاتی، استان را به سمت بهره گیری از مقاله های دانشجویی ببریم.

وی به لزوم اهمیت اطلاع رسانی و انعکاس اخبار دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: اطلاع رسانی درخصوص عملکرد  دستگاه های اجرایی باید با جدیت صورت پذیرد.

استاندار از برگزاری جشنواره شهید رجایی در استان گفت و اظهار کرد: در جشنواره امسال اگر دستگاهی امتیاز بالایی اخذ نماید و حتی در جشنواره به عنوان دستگاه برتر  انتخاب شود، چنانچه عملکرد خود را  به درستی در رسانه ها منعکس نکرده باشد، به عنوان دستگاه برتر معرفی نخواهد شد.

ملانوری یادآور شد: انعکاس اخبار حق مردم ، نظام و دولت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این زمینه به مناسبت هفته دولت دستگاه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرار می گیرند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان دستگاه ناظر به این موضوع ورود خواهد کرد.

به گفته وی؛ دستگاه‌ها باید برای انعکاس اقدامات خود، از ظرفیت رسانه‌های مکتوب، پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها، صدا و سیمای مرکز استان و… استفاده کنند.

استاندار گفت: جشنواره شهید رجایی همه ساله در هفته دولت برگزار می شود و امسال نیز چهارم شهریور ماه با معرفی و  تقدیر از  برترین های استان انجام خواهد شد.

ملانوری با بیان اینکه ایجاد و راه اندازی موزه ملی زعفران باید در دستور کار دانشگاه بیرجند قرار گیرد، گفت: با توجه به ابلاغ اعتبارات تملک و توازن دستگاه های اجرایی نسبت به تکمیل سامانه پاکنا اقدام عاجل داشته باشند.

وی به توزیع اعتبارات محرومیت زدایی اشاره کرد و یادآور شد: در توزیع اعتبارات محرومیت زدایی، دستگاه‌های اجرایی نیازهای اصلی استان نظیر خشکسالی را مد نظر قرار دهند.