رییس سازمان شیلات ایران خراسان جنوبی را یکی از چهار استان پایلوت برای انجام فعالیت‌های تجاری مرتبط با ماهی تیلاپیا دانست و گفت: این استان ظرفیت بالقوه‌ای در این زمینه و سایر فعالیت‌های شیلاتی داشته و هیچ محدودیتی برای فعالیت ندارد.

نبی الله خون میرزایی، امروز دوم تیرماه، در مراسم بهره برداری از پروژه صیادی، تفریحی و گردشگری شوکت‌آباد بیرجند اظهار کرد: اقلیم خراسان جنوبی به لحاظ داشتن ترکیبی از دو ویژگی درجه شوری آب و حرارت مناسب، قابلیت پرورش گونه‌های مختلفی از آبزیان را دارد.

وی افزود: در گذشته فعالیت‌های شیلاتی را منتزع از سایر فعالیت‌ها در نظر می‌گرفتند، اما اکنون خود در تلفیق با فعالیت‌هایی همچون فعالیت‌های گردشگری، باغبانی و زراعی قابل تعریف است، همانند آنچه که امروز در بخش صید تفریحی این مجموعه مشاهده می‌شود.

رییس سازمان شیلات ایران بیان کرد: استفاده از پتانسیل‌های آبزی پروری استان خراسان جنوبی با توجه به محدودیت منابع آبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خون میرزایی ادامه داد: ما به دنبال تکمیل چرخه استفاده از منابع آبی به عنوان محور توسعه در زمینه‌های باغی و گردشگری هستیم.

وی با اشاره به اینکه آبزیان مصرف آب چندانی ندارند و از همان آب می‌توان برای مصارف زراعی، باغی و سایر فعالیت‌ها استفاده کرد، یادآور شد: در همین راستا فعالیت‌های تلفیقی شیلات در خراسان جنوبی کاملا قابل اجراست و هر کجا ظرفیت آبی وجود داشته باشد، می‌توان در آن شیلات را پرورش داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، خراسان جنوبی را یکی از چهار استان پایلوت برای انجام فعالیت‌های تجاری مرتبط با ماهی تیلاپیا دانست و افزود: این استان ظرفیت بالقوه‌ای در این زمینه و سایر فعالیت‌های شیلاتی داشته و هیچ محدودیتی برای فعالیت ندارد.

خون میرزایی با اشاره به رتبه نخست ایران در تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان در دنیا به اهمیت استفاده از سایر منابع آبزی از جمله ماهی تیلاپیا اشاره کرد و ادامه داد: استان خراسان جنوبی یکی از چهار استان فعال در زمینه تولید تیلاپیا در کشور به شمار می‌رود که انتظار است این ظرفیت در توسعه کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی مورد توجه جدی کشاورزان و مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه میزان تولیدات شیلات کشور در ۴۰ سالگی انقلاب نسبت ابتدای انقلاب، ۴۰ برابر شده است، خاطرنشان کرد: عمده این فعالیت صورت گرفته در کشور همراه با دانش بومی بوده و با این پیشرفت قطعا از برنامه‌های توسعه‌ای در افق ۱۴۰۰، جلوتر خواهیم بود.

رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه اکنون مشکل فنی و تکنیکی بر سر راه کار خود نداریم، اظهار کرد: در زمان حاضر ایران رتبه اول جهان را در پرورش قزل آلای سردآبی در آب شیرین دارد و همچنین در صید فراساحلی در غرب اقیانوس هند ناوگان ایران، با رتبه اول در منطقه و رتبه دوم در تمام اقیانوس هند، می‌درخشد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله