#خراسان_جنوبی_استان_پاک

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۲ دستگاه تصفیه هوای ایزوله فشار منفی و ۲ دستگاه ضدعفونی کننده امروز (چهارشنبه) وارد بیرجند شد که با استفاده ار پلاسمای سرد برای پاکسازی محیط بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند به عنوان مرکز اصلی ارجاع بیماران احتمالی کرونا عمل می‌کند.

محمد دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستگاه‌ها در جهت آمادگی مواجهه با موضوع کرونا ویروس جدید با پیگیری‌های صورت گرفته، خریداری شد و امروز به دست ما رسید.

وی گفت: یکی از این سیستم‌ها حدود ۲ سال قبل در دانشگاه نصب شد که اثربخشی آن در بیماری سارس نتایج جهانی داشته است.

وی بیان کرد: بیمارانی که در محیط قرار می‌گیرند در کنار خود می‌توانند میکرو ارگانیسم‌های ناقل بیماری را توسعه دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: سیستم ایزوله فشار منفی بسیار اثربخش بوده و در گذشته نیز تست شده است.

وی افزود: در ارتباط با ویروس کرونا نیز اشاعه از طریق بیمار ناقل انجام می‌شود که این دستگاه‌ها اقدام به بی خطرسازی هوا و سطوح بیمارستان می‌کنند و احتمال آلودگی را به حداقل می‌رسانند.

وی اعتبار هزینه شده برای خرید این دستگاه‌ها را پنج میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: دستگاه‌های تصفیه هوا و ضدعفونی کننده سطوح بلافاصله در بخش ایزوله تنفسی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند نصب می‌شود تا در صورت نیاز، بیماران مبتلا یا مشکوک جدی به کرونا در این اتاق‌ها قرار گیرند و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال این ویروس انجام خواهد شد.

دهقانی اظهار داشت: ۲ بخش عفونی و داخلی به ظرفیت ۶۶ تخت بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند برای پذیرش بیماران مشکوک به کرونا اختصاص یافته است.

وی گفت: یک بخش بستری اورژانس نیز اختصاص یافته است که تمامی اقدامات مورد نیاز بیمار در این بخش انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه تمهیدات لازم برای پیشگیری از کرونا در استان فراهم شده است افزود: بیمارستان ولی عصر (عج) به عنوان مرکز اصلی پذیرش و بستری بیماران مشکوک به ویروس کرونا انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: بخش عفونی این بیمارستان دارای ایزوله تنفسی است و دستگاهی از قبل نصب شده که تهویه و فشار منفی را ایجاد می‌کند.

دهقانی اظهار داشت: در مجاورت این بخش فضایی با ظرفیت ۵۰ تخت آماده شده است تا در صورت نیاز بتوان از آن استفاده کرد.

وی درباره آزمایشگاه این بخش گفت: وسایل مورد نیاز این آزمایشگاه در حال ارسال به استان است و به زودی آزمایش‌های مربوط به موارد احتمالی کرونا در این محل انجام خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: در حال حاضر آزمایش‌های لازم در این خصوص به خارج استان ارسال می‌شود که با تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه نیاز به ارسال نمونه به سایر آزمایشگاه‌های کشور نخواهد بود.

وی گفت: همه تلاش مسوولان و کادر بهداشتی و درمانی در سراسر کشور و استان بر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متمرکز است و مردم هم باید ضمن توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت، مراقبت‌های لازم را از نظر بهداشت فردی و اجتماعی انجام دهند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظهر امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۱۳۹ نفر و موارد فوت ناشی از آن به ۱۹ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور بیان کرد: موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور ۴۴ مورد و فوت ناشی از آن ۴ مورد است که در مجموع آمار ابتلا به ویروس کرونا به ‍۱۳۹ نفر و آمار کل فوت به ۱۹ نفر رسیده است.

وی افزود: موارد جدید ابتلا ۱۵ نفر در استان قم، ۹ نفر در استان گیلان، ۴ نفر در استان تهران، یک نفر در استان مرکزی، ۳ نفر در استان خوزستان، ۲ نفر در استان سیستان و بلوچستان، یک نفر کرمانشاه، یک نفر اردبیل، یک نفر مازندران، یک نفر لرستان، ۲ نفر فارس، یک نفر سمنان، ۲ نفر کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر در استان هرمزگان است.

بنابر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون هیچ مورد ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی مشاهده نشده است.

مدارس، دانشگاه‌ها و مهدهای کودک استان خراسان جنوبی به منظور افزایش ضریب اقدامات پیشگیرانه از روز دوشنبه پنجم اسفند تا پایان هفته جاری تعطیل است.

اماکن ورزشی هم تعطیل و بسیاری از همایش‌ها تا اطلاع ثانوی در این استان لغو شد.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور همجوار است.