#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کرونا یک ویروس نوپدید است که هر روز بُعد جدیدی از فعالیت را نمایان می‌کند و از طرفی قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

محمد دهقانی فیروزآبادی روز یکشنبه در نشست توجیهی ابلاغ دستورالعمل‌ها و ضوابط عملیات محرم ۱۴۴۲ که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و هیات‌های مذهبی در بیرجند برگزار شد افزود: همانطور که وزیر بهداشت تاکید کرد، عزاداری محرم باید باشکوه اما با رعایت پروتکل‌ها برگزار شود.

وی گفت: باید به ابعاد مختلف دستورالعمل‌های بهداشتی ماه محرم توجه داشت تا اقدام ما موجب خوشحالی دشمن نشود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از دوم اسفند ۹۸ اولین مورد ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی بستری شد افزود: این روند گسترش پیدا کرد و از ۲۰ اسفند تا ۱۳ فروردین حجم زیادی از بستری‌ها را داشتیم.

وی اظهار داشت: با تدابیری که برای برخی ممنوعیت‌ها انجام شد تا حدودی میزان مبتلایان در سطح کشور کاهش یافت اما با برداشتن ممنوعیت‌ها شاهد رشد تدریجی مبتلایان بودیم و در خیز دوم بیماری، رکورد خیز اول هم شکسته شد.

دهقانی گفت: با اجرای طرح هوشمند فاصله گذاری، رعایت پروتکل‌ها و همراهی مردم تعداد شهرستان‌های خراسان جنوبی از هفت شهرستان قرمز به پنج و اکنون به ۲ شهرستان قرمز کاهش یافته که نتیجه همراهی مردم است.

وی تصریح کرد: تداوم این روند نیازمند همراهی بیش از پیش مردم با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است که این مهم در محرم دوچندان می‌شود.

وی ادامه داد: طبق ضوابط و دستورالعمل بهداشتی مصوب ستاد کرونا در ایام محرم، عزاداری‌ها فقط در محیط‌های باز باید برگزار شود و دستگاه‌ها ملزم به همکاری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: فاصه ۲ متری از هر طرف باید رعایت شود و عزاداری‌ها حداکثر در ۲ ساعت به اتمام برسد.

وی گفت: استفاده از طبل و سنج ممنوع است و برای زنجیرزنی هم عزاداران باید زنجیر شخصی به همراه داشته باشند.

دهقانی افزود: حضور دسته‌های عزاداری در اماکن مذهبی همچون حرم امام رضا (ع) ممنوع است و آیین‌های خاص ماه محرم همچون بیل زنی خوسف و مراسم روز عاشورای بیرجند در گودی قتلگاه امسال برگزار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه کادر درمان به جز مسایل فیزیکی درگیر مسایل روانی هم هستند از مردم خواست نسبت به سلامتی خود و جلوگیری از خستگی کادر درمان حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغی از ستاد ملی کرونا کاملا شفاف است و تفسیربردار نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: مقام معظم رهبری در بحث محرم و مدیریت کرونا حجت را بر همه تمام کردند و خود را هم ملزم به رعایت دستورالعمل‌های ستاد دانستند.

وی ادامه داد: این روند وظیفه را بر گردن همه متولیان سنگین‌تر می‌کند زیرا در برابر جان تمام عزادارانی که برای ساعاتی در اختیار ما قرار می‌گیرند، مسوولیم.

دهقانی گفت: دشمن امروز همه تلاش خود را در رسانه‌های بیگانه انجام می‌دهد تا تقابل دین و علم را در محرم پررنگ کند و مستقیم و غیرمستقیم اذهان را مخدوش می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیاتی‌ها نباید بگذارند دشمن از این وضعیت سوء‌استفاده کند افزود: استفاده از نوآوری و خلاقیت در نحوه برگزاری عزاداری‌ها می‌تواند در مقابل این تفکر بایستد.

آیین‌های عزاداری ماه محرم و صفر با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی براساس تصمیم و دستورالعمل‌های اجرایی ستاد ملی مدیریت کرونا برگزار می‌شود.