#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

موسسه فرهنگی رباب با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و انجمن های فرهنگی و هنری استان، در راستای ایجاد نشاط در خانواده ها ایجاد فضای همدلی و همگراییی در خانواده های درگیر در بحران قابله با ویروس کرونا و بالا بردن روحیه افراد در هنگام حضور مداوم در خانه به ویژه ایام عید نوروز اقدام به برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری مجازی “دور از هم” کرده است.
ب این جشنواره مبتنی بر خلق بخش هایی از یک اثر هنری (نمایش، موسیقی، نقاشی و عکس و …) به صورت مجزا توسط افراد در مکان های مجزا و با فاصله از هم است که در نهایت به خلق اثری واحد و یکپارچه می انجامد. به واسطه خلق یک اثـر هنـری واحـد، فاصـله هـا رنگ می بازند و افراد گرچه دور از هم، خود را در کنار و نزدیک هم احساس می کنند. این اتفاق در شرایط خاص فعلی ارزشـمند و حائز اهمیت است. شکل تولید آثار بصورت گروهی اما مجازی سبب می گردد که افراد برای خلق اثر بهتر به حضور بیشتر در خانه و تمرکز بر تولید و آماده سازی اثر تشویق ترغیب شوند.

اهداف جشنواره :

۱. تشویق جامعه و خانواده ها به ماندن در خانه در جهت مقابله با همهگیری ویروس کرونا
۲. ایجاد حس مثبت از ارتباطی موثر که به خلق نتیجه ای خاص و منحصر به فرد می انجامد.
۳. توجه هر چه بیشتر به افراد به کارکردهای سازند ی فضای مجازی به جای روش های مرسوم کاری
۴. توجه به روش های نوین برای ایجاد ارتباطات هنری و تولید آثار هنری

شرایط عمومی جشنواره:
۱. شرکت برای عموم افراد در هر رد سنی، سطح تحصیلات و گرایش هنری آزاد است.
۲. در پدید آوردن هر اثر هنری باید الزاما بیش از دو نفر ( ترجیحاً در مکان و زمان متفاوت) شرکت داشته باشند.
۳. دقت در چیدمان، همپوشانی و اتصال اجزاء هر اثر ، تعدد شرکت کنندگان و کیفیت صدا وتصویر ارسالی، به ارزش هنر و امتیاز آوری آن می افزاید.
۴. توجه به حضور در فضای خانه و جمع خانواده برای تولید آثار الزامی ست.
۵. امکان تلفیق بخش های مختلف جشنوار در تولید یک اثر وجود دارد.

۶-

. آثار ارسالی بصورت عکس یا ویدئو توسط داوران در هر بخش داوری خواهد شد. وجـود خلاقیـت و نـوآوری در تمـامی بخش ها و مراحل تولید یک اثر از مهمترین معیارهای داوری خواهد بود.

شرایط اختصاصی:
۱. بخش نمایش:
خوانش یکی از ترجمه های داستان شازده کوچولو نوشـته آنتـوان دوسـنت اگزوپـری ( ترجیحـا ترجمـه پروفسـور کامیـابی مسـک) بصورت یک اثر نماش نامه خوانی و حفظ حداکثری احساس و تاثیرگذاری متن در مدت زمان ۵الی ۱۰دقیقه .در مورد اجراهای زنده و هـم زمـان نمایشنامه خوانی استفاد از هریک از نرم افزارهای ضبط تماس تصویری آزاد است.
– شیوه کار:
انتخاب هریک از بخش های داستان بصورت آزاد با دو تا ۴شخصیت، تقسیم شخصیت هـا و خـوانش نمایشـنامه بصـورت همزمـان در بستر هر یک از نرم افزارهای ارتباطی و نهایتاً ضبط اثر. امکان ضبط مجزای بخش ها و میکس نهایی وجود دارد. استفاده از نور پردازی، طراحی لباس و افکت های صوتی آزاد است.

۲. بخش موسیقی:

اجرای یک اثر موسیقایی با موضوع و ژانر آزاد) ایرانی و غیر ایرانی (بصورت سازی یا آوازی یا هر دو با استفاده از ادوات مرسوم و غیر مرسوم)ابداعی و با هر ابزار و روش که به تولید اصوات موسیقایی ملودیک و کوبشی بیانجامد(به مدت ٢تا ۵دقیقه.
– شیوه کار:
اثر انتخاب شده پس از تنظیم و تقسیم بنده اجرای ساز یا آوازها، توسط اولین بخش ترجیحاً بر روی ضرب دقیق (مترونـوم)و بصـورت تصویری اجرا و ضبط شده و سپس بخش های بعدی توسط سایر شرکت کنندگان ضبط و بصورت ویدئو

های مجزا با همپوشانی دقیـق در کنار هم قرار می گیرند و بصورت یک ویدئوی نهایی ارسال خواهند شد.
۳. بخش نقاشی:
خلق یک اثر نقاشی) با تکنیک و موضوع آزاد (که از چیدمان چند اثر نقاشی از چند شرکت کننده با ابعاد برابـر یـا متفـاوت شـکل گرفته باشد.در این صورت تصویر نهایی ارسال می شود . در یک اثر ،استفاده از تکنیک های متفاوت برای هر هنرمنـد آزاد اسـت .
ابعاد اثر نهایی کمتر از ١٠٠در ١٠٠سانتی متر باشد.
شیوه کار:
طراحی اثر نهایی بر این اساس است که نحوه چینش چند اثر از چند نفر به یک اثر واحد بیانجامد. چه بصورت چینش چند اثر مستقل و مجزا که نهایتاً یک محتوای واحد داشته باشند یا تقسیم یک اثر اولیه به چند بخش که بصورت پازل و با شخصیت غیر مسـتقل بـه یـک محتوا و شخصیت واحد برسند. (استفاه از آثار اصلی و کپی آزاد است)

۴.عکس:
ساخت یک تصویر واحد از دو یا چند فریم عکس با موضوع آزاد که ابعاد تصویر نهایی کمتر از ٧٠در ۵٠سانی متر باشد.
-شیوه کار: شرکت کنندگان عکس های خود را بصورت موبایلی یا با دوربین عکاسـی در فضـاهای مختلـف (چنـد خانـه) گرفتـه و بـا انتخاب و طراحی خود به بهترین نحو چیدمان نموده تا به یک تصویر با یک موضوع و مفهوم واحد تبدیل گردد. موضوع پیشنهادی در این بخش توجه به جمع شدن اعضای یک خانواده ی دور از هم در یک قاب است.
۵. بخش ویژه:
در این بخش با توجه به ادبیات شفاهی هر منطقه و با حضور و همراهی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و اعضای کوچکتر خانواده به اجرا در می آید، یکی از اشعار یا داستان های قدیمی و عامیانه محلی توسط پـدر یـا مـادربزرگ روایـت شـده و کودکـان در مـدت روایت داستان آن را نقاشی می کنند بصورتی که نتیجه نهایی از کنارهم قرار گرفتن ویدئوی روایت داستان یا شعر و اجـرای نقاشـی (ویدئو یا فریم های متعدد عکس (تایم لپس)) شکل گیرد. مدت زمان اثر نهایی باید بین ۵تا ١٠دقیقه باشد.

ارسال آثار:
آخرین مهلت ارسال آثار تا ٣١فروردین ماه ١٣٩٩خواهد بود.
آثار نهایی بصورت عکس و ویدئو با حجم کمتر از ۵٠مگابایـت بـه تلگـرام و واتـساپ دبیرخانـه بـه شـماره ٠٩١۵٧٢٨۶٠۴٣ارسـال گردد.
برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن های ٠٩١۵٧٢٨۶٠۶٣و ٠۵۶٣٢٢۵١٠١٨تماس حاصل فرمایید.
نشانی دبیرخانه جشنواره:
خراسان جنوبی- بیرجند- خیابان آیت االله سعیدی )بیست متری اول غربی مدرس- بعد از تقاطع مفـتح- پـلاک -١٢٩موسسـه فرهنگـی هنری رباب بیرجند

به نفرات اول تا سوم در هر بخش جوایز نقدی اهدا خواهد شد.