مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: اکنون ۸۰ درصد نسخ تولید شده توسط پزشکان در مطب‌های خصوصی و عمومی و مراکز بهداشتی درمانی به صورت الکترونیک صادر می‌شود و ۲۰ درصد نیز به دلایل متعدد از جمله نداشتن شماره ملی، تلفن همراه و سایر کاغذی است.

 دکتر علی اربابی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: در سال جاری توانستیم نسخه نویسی الکترونیک را در بخش سرپایی بیش از ۶۵ درصد محقق کنیم که این میزان تا آذرماه باید به ۹۰ درصد افزایش یابد.

وی بیان کرد: میزان رضایتمندی پزشکان و مردم از نسخه الکترونیک به نسبت خوب است اما تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله وجود دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: در اکثر مطب‌های دولتی یا خصوصی زیرساخت‌ها و امکانات لازم فراهم شده و در پنج ماه اخیر بیش از ۱۵۰ هزار نسخه الکترونیک در استان صادر شده است.

وی تصریح کرد: وظیفه داریم از منابعی که در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دارد صیانت کنیم همچنین باید تلاش کنیم این منابع حداکثر بازدهی را داشته باشد.

اربابی اظهار داشت: در ۲ سال اخیر با اقدامات بسیار خوبی از قبیل ایجاد نظام مالی، رفع همپوشانی، نسخ الکترونیکی، تقویت سامانه و سایر که انجام شده سعی کرده‌ایم بازدهی منابع افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در استان تاکنون ۵۰ هزار مورد همپوشانی مرتفع شده است عنوان کرد: برای اینکه این موضوع و توسعه نسخ الکترونیکی بتواند کمک شفافی در حوزه درمان کند همکاری و همیاری مردم لازم است.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی یادآور شد: در چندماه که طرح انجام شده شاید نابسامانی‌هایی مانند قطعی برق، قطع سیستم یا از این قبیل رخ داده اما نتوانسته مانع ارائه خدمات شود.

وی گفت: در خصوص نسخه‌های الکترونیک کوچکترین مشکلی اگر ایجاد شود از طریق پزشکان به سازمان بیمه سلامت اطلاع رسانی می‌شود و بلافاصله همکاران ما راهنمایی لازم را به پزشکان انجام می‌دهند.

اربابی تاکید کرد: نتیجه این اقدامات سبب شده جلوی خیلی از خدمات بی مورد که هزینه‌ساز بود گرفته شود که در این خصوص حدود چهار میلیارد تومان هزینه‌های مازاد بهبود یا کاهش یافت.

وی با بیان اینکه امروز در بخش سرپایی هیچ بدهی به هیچکدام از موسسه‌های سطح استان نداریم گفت: مطالبات نسخه نویسی الکترونیک تا تیرماه پرداخت شده و مرداد ماه نیز ۲ روز آینده پرداخت می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: در بخش بستری دولتی نیز تمامی مطالبات تا خرداد تسویه شده و سازمان بیمه سلامت هیچ بدهی به موسسه‌ای ندارد همچنین در این خصوص فراتر از قانون نیز عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به ارائه خدمات به بیماران کرونایی بیان کرد: در خصوص داروی بیماران کرونایی بیش از سه میلیارد تومان در سه مرحله فروردین، اردیبهشت و خرداد در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت تا مشکلی در این خصوص نداشته باشند.

اربابی ادامه داد: در خصوص آزمایش پی سی آر کرونا نیز در بخش دولتی این مهم به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هزینه‌های بستری افراد تحت پوشش بیمه سلامت نیز ۹۰ درصد توسط سازمان تامین می‌شود، برای بیماران کرونایی سرپایی نیز که تاکنون ۷۰ درصد هزینه بود به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با اشاره به برنامه کاهش کاربرد و حذف دفترچه‌های درمانی سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: چاپ دفاتر بیمه سلامت در صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای خردادماه امسال متوقف شده است لذا بیمه شدگان این صندوق تنها با داشتن کد ملی می‌توانند از خدمات مورد نیاز خود از طریق نسخه نویسی الکترونیکی بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات بیمه سلامت فقط به صورت درج نسخه الکترونیک قابل ارائه است عنوان کرد: بیمه شدگان بدانند که برای دریافت خدمات سطح یک روستایی و خدمات بستری افراد تحت پوشش سایر صندوق‌های بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت، نیازی به همراه داشتن دفترچه بیمه سلامت نیست و تنها با داشتن کارت ملی، امکان دریافت تمامی خدمات درمانی مورد تعهد این سازمان وجود دارد.

اربابی تاکید کرد: با توجه به اجرای برنامه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک، تمامی پزشکان در مطب‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها ملزم به تجویز الکترونیکی دارو و خدمات هستند.

وی عنوان کرد: تمامی بیمه‌شدگان می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه تلفنی ۱۶۶۶ هرگونه سوال، نظر، پیشنهاد و شکایتی در خصوص بیمه سلامت دارند، اعلام و پیگیری کنند و برای اطلاع از اعتبار بیمه پایه درمانی خود نیز می‌توانند کد دستوری #۱۶۶۶* را با تلفن همراه خود شماره‌گیری کنند.