#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه نهبندان به تکمیل زیرساخت‌های منطقه نیاز دارد و احداث پست ۴۰۰ کیلوولت یکی از این زیرساخت‌هاست که چهره منطقه را تغییر خواهد داد.

 روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان که با عنوان “روز نهبندان” گرامی داشته می‌شود افزود: سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در سال ۱۳۷۸ به منظور جلب توجه مسئولان به این منطقه توسط معظم‌ له در دستور کار قرار گرفت و نشان از توجه ویژه به مناطق محروم است.

وی گفت: بخشی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به نهبندان انجام شد و خیلی‌ها نیز انجام نشد که یکی از دلایل اصلی اجرایی نشدن بخشی از مصوبات، نبود زیرساخت‌ها در این منطقه است.

استاندار خراسان جنوبی احداث پست ۴۰۰ کیلوولت برای پیشرفت و توسعه نهبندان به‌ویژه حوزه‌های صنعتی و معدنی را لازم دانست و بیان کرد: یکی از ذخایر بسیار غنی این شهرستان معادن آن است که توسعه این بخش به زیرساخت برق نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در چند ماه اخیر سرمایه‌گذاران مختلفی را برای شهرستان نهبندان جذب کردیم که به دلیل نبود زیرساخت برق تمایلی به سرمایه‌گذاری نداشتند.

قناعت گفت: یکی از موضوعات حیاتی، زیرساختی و کلیدی برای شهرستان نهبندان احداث پست ۴۰۰ کیلوولت است که هم زیرساخت فعالیت‌های صنعتی و معدنی و هم برق مشترکان را تامین خواهد کرد.

وی افزود: برای احداث این پست برق پیگیری‌های زیادی انجام شد و امروز عملیات اجرایی این پروژه در سالروز سفر مقام معظم رهبری به نهبندان آغاز می‌شود که بدون شک چهره این منطقه را تغییر خواهد داد.

قناعت گفت: درخصوص سند توسعه نهبندان هم برای رفع محرومیت‌ها و تعیین نیازها پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم و در سفر اول دولت سیزدهم به استان مصوبه اجرایی کردن مصوبات سند قبلی توسعه نهبندان مورد تاکید قرار گرفت.

وی بیان کرد: در اولین فرصت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با موضوع شهرستان نهبندان این سند در دستور کار ویژه قرار می‌گیرد و تصمیماتی اخذ خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مجوز راه نهبندان – شوسف به طول ۳۰ کیلومتر که ۱۱ کیلومتر آن باقی مانده است، را پیگیری می‌کنیم و حداکثر تا سه ماه آینده پیمانکاران مستقر می‌شوند.

وی گفت: معطل سند توسعه نهبندان نمانده‌ایم و تاکنون اقدامات توسعه‌ای را پیگیری و برخی موارد اجرا شده است.

قناعت عنوان کرد: کارخانه فرآوری طلای هیرد آماده بهره‌برداری است و در اولین فرصت به بهره‌برداری می‌رسد همچنین عملیات اجرایی صنوف آلاینده نهبندان فردا آغاز می‌شود.

وی از اتصال گاز به شهرک صنعتی نهبندان خبر داد و افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری از دیگر اقدامات است همچنین سد بندان بعد از  طولانی شدن ۱۰ سال، تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در انتهای شبکه سراسری قرار دارد گفت: یکی از موضوعات در حال پیگیری اتصال شبکه گاز از دشتک زابل به نهبندان است که با این اقدام مهم شاهد قطع گاز مشترکان در برخی روزهای سال و پیک مصرف نخواهیم بود.

وی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: با انتخاب درست مردم و روی کار آمدن دولت انقلابی، با انجام اقدامات جهادی، تلاش و کوشش شبانه‌روزی، شاهد توسعه و پیشرفت کشور و استان هستیم.

قناعت گفت: خوشبختانه در فضای داخلی تعامل بسیار خوبی بین سه قوه ایجاد شده و شاهد اقدامات جهادی هستیم.

وی عنوان کرد: تنها چیزی که اکنون در کشور صحبت آن است، کار و تلاش است که باید از این فرصت برای استان استفاده کرده و عقب‌ماندگی‌های تاریخی را جبران کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برای رسیدن به کرامت باید کار و تلاش و مجاهدت کرد اظهار داشت: انسان‌های پاکدست، سالم، با تقوا، انقلابی و زحمتکش می‌توانند به کرامت برسند که از ویژگی‌های دولت کریمه است.

وی با بیان اینکه دولت کریمه به معنای کامل دولت امام زمان (عج) است افزود: برای رسیدن به این دولت باید مقدمات لازم فراهم شود که مسیر دولت سیزدهم در این جهت و رسیدن به دولت کریمه است.

قناعت گفت: برای اینکه دولت کریمه شکل بگیرد نیاز است جمعیت و ملت انتخاب‌های درستی داشته باشند تا کارهای جهشی، انقلابی، جهادی و جدید با تلاش شبانه‌روزی برای پیگیری امورات مردم شکل بگیرد.

وی افزود: با رهبری‌های پیامبرگونه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در صحنه بین‌المللی شاهد موفقیت‌ها و فتح سنگرها هستیم و امروز جهان اسلام به فرماندهی رهبر معظم انقلاب در حال پیشرفت و فتح قله‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ملت ایران پای ارزش‌های نظام و انقلاب ایستاده‌ است گفت: اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور و استان انجام شده که نشان می‌دهد هر وقت انتخاب درستی داشتیم شاهد شتاب چرخ توسعه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در یک سال اخیر دولت سیزدهم شاهد سفرهای استانی رئیس جمهور بودیم که برکات خوبی برای استان ما نیز در پی داشته است و اگر دولت بخواهد کار شایسته یا اقتصادی خوبی انجام دهد و بدنه جامعه یعنی مردم همراهی نکنند کار ابتر می‌ماند.

قناعت تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را پیش‌نیاز هر گونه تحول و توسعه دانست و افزود: اگر دولت برنامه‌ریزی کند اما مردم همراهی نداشته باشند، کار پیش نمی‌رود که در دولت سیزدهم با توجه به حضور در میدان، مردم نیز همراهی خوبی داشته‌اند.

وی گفت: اگر دولت از پشت درهای بسته و شیک تهران با مردم ارتباط برقرار کند و به‌صورت حضوری وارد بخش‌ها، شهرستان‌ها و روستاها نشود اعتماد مردم را کمرنگ می‌کند اما دولت سیزدهم در بین مردم حاضر شد و ارتباط چهره به چهره دارد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: رئیس جمهور از جنس مردم بوده و مردم او را درک می‌کنند، لذا سفرهای استانی از لحاظ علمی یک کار بسیار اصولی و منطقی است.

وی افزود: دولت از پشت درهای بسته به متن جامعه آمد و در میان مردم حضور پیدا می‌کند تا مردم به دولت و نظام اعتماد کنند و این سبب سرعت بیشتر پیشرفت و توسعه می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع باشکوه مردمی گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

با گذشت ۲۳ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نهبندان به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور