#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: بشر امروز تشنه فرهنگ صحیح مکتب انبیا است لذا حوزه و دانشگاه یا صاحبان تریبون فرهنگی باید طرحی رقم بزنند که نوع بشر از دست دشمنی‌های اروپا و آمریکا و تفکر لیبرالی آزاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در آیین افتتاحیه طرح حامیم در دانشگاه بیرجند افزود: کشور قبل از این، دست گروهی بوده که به عنوان آفت، بذرپاشی کردند تا به مردم و نسل‌های آینده آسیب بزنند اگر این تطهیر شود و بر اساس قانون اساسی به اخلاق و شیوه درست انسانی رفتار کنیم، می‌توانیم انقلاب را به جهان صادر کنیم.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: تفاوت میان انسان و باقی موجودات حدود ۳۰ تا ۴۰ مورد است اما یکی از این تفاوت‌ها مسأله علم است.

وی گفت: جمادات و نباتات خیلی آثار دارند و پیداست هدفمند کار می‌کنند اما خودشان نمی‌دانند چه می‌کنند و از خواص و اهداف خود بی‌خبر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه حیوانات شعور دارند اما از نوع دیگری، افزود: انسان موجودی است که به علم‌ نیاز دارد و تعلیم و تعلّم جزو زندگی او است، لذا باید حرف زدن هم بیاموزد، اما انسان در جهت عمل خودش همواره توجه دارد یا می‌تواند توجه داشته باشد که چه می‌کند و هدف چیست.

وی با بیان اینکه انسان در جهت انجام آنچه می‌کند و آنچه باید انجام دهد، شرط وصول به هدف دارد، ادامه داد: لذا در حوزه یا دانشگاه این به صورت ویژه باید مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: اینکه انسان چند فرمول از علم را یاد بگیرد و نیاز خود یا جامعه را برآورده کند، کافی نیست بلکه باید به اتصال علوم توجه داشته باشد زیرا علوم به هم متصل هستند و جهان یک واحد است لذا چند فرمول هدف را نشان نمی‌دهد بلکه اتصال علوم، هدف را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: عالم از ماده علم است به معنی اینکه این جهان ابزاری هست که وقتی کنار هم می‌گذاریم جمله شده و معنا می‌دهد، که در آن شناخت صانع عالم حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها وسیله‌ برای مسایل روزمره مادی کفایت نمی‌کند، افزود: بلکه انسان باید توجه داشته باشد و بداند چه می‌کند و به کجا می‌رود در این زمینه وظیفه و هدف ما چیست، چه آفتی نهایت ما را تهدید می‌کند.

امام جمعه بیرجند یادآور شد: قبل از هر چیز باید به وظیفه انسانی انسان خوب توجه داشته باشیم که چه می‌کنیم و برای چه، تا کور و کر نمانیم، علم به این معنی یکی از ویژگی‌های انسان نسبت به باقی موجودات است.

وی آزادی را از دیگر تفاوت‌های انسان با سایر دانست و گفت: چه بسا همچون که در قدم علم لغزیدیم در این ویژگی بزرگی که خدا به ما داده، نیز متاسفانه نتوانستم جایگاه خود را ببینیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی ادامه داد: آزادی که اینقدر با قداست از آن یاد می‌شود یعنی چه، برخی آن را به «هر کاری دلم‌ خواست انجام می‌دهم» تعبیر می‌کنند اما این آزادی به معنای حکومت نفس اماره و هرج و مرج است.

وی تصریح کرد: علم از خصایص انسان است و حتی فرشته هم به این معنا، علم‌ ندارد، شناخت درست که فرهنگ ساز و همه چیزساز است اگر پیش نیاید، همان اصطلاح دزد با چراغ می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آزادی به عنوان یک امتیاز خاص انسان که او را اشرف مخلوقات قرار داده، محصول اراده است در حالیکه برخی آن را هرج و مرج می‌دانند و نتیجه آن را در دنیا می‌بینیم.

وی افزود: فرق انسان با موجودات دیگر این است که انسان از هدیه بسیار بزرگی برخوردار است و او را اشرف مخلوقات قرار داده است، لذا کاری را می‌تواند یا نمی‌تواند انجام دهد، پس این مسئولیت‌زا است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: در عین‌حال ارزش کاری که انسان انجام می‌دهد نمره دارد اما موجودی که به جبر، عمل می‌کند نمره ندارد و برای او کمال به این معنی تصور نمی‌شود، اینجا آزادی پیش می‌آید.

وی تصریح کرد: انسان موجودی آزاد است که با اراده می‌تواند بر طبیعت یا غریزه خود قالب شود و عواملی که مشکلات‌ را سخت می‌کند زیر پا قرار داده و از آن عبور کند.

امام جمعه بیرجند اظهار داشت: سرمایه عظیم آزادی وقتی القائات منحرف پیش می‌آید خودش منشأ سقوط می‌شود، حوزه و دانشگاه باید در این زمینه کار کند، بسیاری از مسائلی که تا قبل از این معنای دیگری می‌داد تغییر معنا می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: انسان در مسیر خودش خلق شده تا از نقص به کمال برسد، ظرفیت انسان تا خداگونه شدن باز است لذا با اراده می‌تواند راه سیر و سلوک را بیابد که اگر در این راه برای او مانع پیش نیاید این به معنای آزادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در هیچ جای دنیا حتی کسانی که از باب دشمنی و سقوط جوامع دیگر القا می‌کنند آزادی دارند، حتی در قانون و مقررات آزادی ندارند و بسیار خشن رفتار می‌کنند.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: حقیقت آزادی یعنی انسان را آزاد بگذاریم و بر اساس تعلیم انبیا، شناخت انسان و مسیر و مبدا تا معاد، انسان به کمال برسد، هر چه انسان را مجبور به سقوط کند، سلب آزادی است.

وی گفت: در شرع مقدس و تعلیمات انبیا که مبدا و مسیر معاد انسان شناخته شده هر چه مانع از سیر و سلوک شود در فضای عمومی که همه ذیحق هستند، ممنوع است.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور