معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به طرح جامع مدیریت پسماند گفت: طرح‌ها نباید مشمول زمان و بروکراسی اداری شود.

سید کمال الدین میرجعفریان در نشست کارگروه مدیریت پسماند در استان اظهار داشت: اگر دستگاهی طی ۱۰ روز استعلام را پاسخ نداد، حمل بر مثبت بودن طرح بوده و مسئولیت آن با مدیر دستگاه مربوطه است.

وی با تاکید بر حضور مشاوران طرح‌ها در استان عنوان کرد: مشاوران طرح‌ها باید مسلط به مبانی حقوقی و فنی بوده و در استان مستقر باشند تا بتوانند پاسخگوی کار خود باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: نواقص مربوط به موقعیت فعلی دفن زباله در بیرجند باید برطرف شود و در عین حال طرح جامع بلندمدت در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: منعی برای دفع زباله در مکان قبلی وجود ندارد اما باید برای ادامه کار نقشه راه داشته باشیم.

میرجعفریان بیان کرد: انتظار داریم هر دستگاه متناسب با وظایف، برنامه تخصصی ارائه داده و نسخه‌پیچی‌ها دقیق و با در نظر گرفتن شرایط موجود و آینده باشد.

وی با بیان اینکه تصمیمات کلان مدیریتی و اجرایی در کارگروه اتخاذ می‌شود یادآور شد: کار کارشناسی باید در کمیته‌های مربوطه صورت گیرد و در کارگروه مدیریت پسماند استان، تحلیل کارشناسی موضوعیت ندارد چرا که این جلسه، مختص تصمیمات کلان مدیریتی و اجرایی است.

کارگروه مدیریت پسماند با حضور مدیران دستگاه‌های ذیربط و به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تشکیل جلسه داد و طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان‌های بیرجند و خوسف مورد ارزیابی قرار گرفت.

همچنین در بخش دوم جلسه، برنامه مدیریت پسماند صنعتی توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ارائه و بررسی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار نیز گفت: جهاد کشاورزی باید درخصوص کانون‌های گرد و غبار برنامه‌ریزی کند و طرح جامع تدوین شده خود را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه دهد.

وی افزود: منشا گرد و غبار در برخی استان‌ها، خارج از کشور است و در خراسان جنوبی نیز بخشی از گرد و غبار، منشا خارج از استان دارد بنابراین باید پایش درستی در این خصوص صورت گرفته و نقش سایر استان‌ها در تصمیم‌گیری ها و اعتبارات لحاظ شود.

میرجعفریان با تاکید بر نقش مهم دستگاه‌ها در جذب اعتبارات خاطرنشان کرد: مدیران باید از همه ظرفیت‌ها برای جذب منابع استفاده کرده و حق و حقوق استان را با جدیت دنبال کنند زیرا وسعت استان خراسان جنوبی ۶ تا هفت برابر برخی استان‌هاست و این موضوع باید در پدیده گرد و غبار لحاظ شود.

وی ادامه داد: کشاورزی به سبک سنتی در ایجاد کانون‌های گرد و غبار موثر است برای مثال برخی کشاورزان پس از برداشت محصول، بلافاصله مزارع را آتش زده یا با شیوه‌های نادرست کاشت و برداشت، بافت خاک را به هم می‌زنند و این موارد در ایجاد گرد و خاک موثر است.

وی گفت: صدا و سیما و مطبوعات در آگاهی بخشی به مردم و مباحث ترویجی و آموزشی، نقش ارزنده‌ای دارند که نیاز است در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

در این نشست طرح «کمربند سبز در شهرهای متاثر از پدیده گرد و غبار» ارائه و بررسی شد.