استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به ادامه برودت هوا و افت فشار، احتمال قطع گاز در برخی نقاط استان وجود دارد و نیاز است مردم برای تهیه سوخت جایگزین آمادگی داشته باشند.

جواد قناعت در نشست ستاد مدیریت بحران استان اظهار داشت: شدت سرما و ماندگاری آن در این دوره بالا بوده و دمای منفی ۲۰ درجه را در استان تجربه کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه پیش بینی‌های لازم برای تامین سوخت خانگی و نانوایی‌ها انجام شده است افزود: جای هیچ نگرانی در بین مردم نیست و نباید فضا ملتهب شود لذا شهروندان اطلاعات لازم را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه معمولا هر ۱۰ یا ۱۵ سال چنین سرمایی در کشور رخ می‌دهد اظهار داشت: امید است با همراهی مردم و تدبیر، هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی به سلامت این چند روز را بدون مشکل پشت سر گذاریم.

وی با اشاره به اینکه برای نان هم تدابیری اندیشیده شده که مردم دچار مشکل نشوند گفت: نانوایی‌های دوگانه سوز از سوخت جایگزین استفاده می‌کنند اما در نقاطی که نانوایی‌ها صرفا گازسوز هستند با استقرار نانوایی سیار نیاز مردم رفع خواهد شد.

قناعت اظهار داشت: خراسان جنوبی قبلا هم تجربه تامین نان استان همجوار را داشته لذا در این زمینه جای نگرانی وجود ندارد و در شهرستان‌هایی که مشکل پخت نان داشته باشند به میزان نیاز از مرکز استان تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه افت فشار گاز در چند روز آینده جدی‌تر می‌شود گفت: از مردم انتظار می‌رود با صرفه جویی لازم در فکر سوخت جایگزین باشند و در تامین سوخت جایگزین هم هیچ مشکلی وجود ندارد و تا پایان هفته جاری موضوع مصرف گاز را می‌توان مدیریت کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: هماهنگی‌هایی بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان و فرمانداران ایجاد شده تا برای نقاطی که قطعی گاز دارند، نفت سفید توزیع شود همچنین برای گلخانه‌ها و مرغداری ها سوخت جایگزین تامین شده لذا جای نگرانی نیست.

وی گفت: مراکز بهداشتی و درمانی حتی در روستاها همچنان به فعالیت ادامه می‌دهند زیرا از قبل سوخت جایگزین داشته‌اند و در صورت قطع گاز هیچ اختلالی ایجاد نخواهد شد، اگر شرایط افت فشار، شدید شود که احتمال آن زیاد است گاز صنایع و شهرک‌های صنعتی هم قطع می‌شود.

قناعت افزود: کشور، دولت و مشخصا وزارت نفت در تولید گاز کشور مشکلی نداشته و اتفاقا رکورد هم زده است لذا اکنون روزانه ۸۴۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند اما به دلیل افزایش شدت سرما که ناشی از برف و کولاک در کشور است تقریبا کل کشور و برخی از استان‌ها بیشتر از بقیه درگیر این سرمای شدید هستند.

وی گفت: ماندگاری این سرما در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده که موجب افزایش مصرف خانگی شده لذا شاهد افت فشار گاز هستیم در صورتی که تولید گاز کاهش پیدا نکرده بلکه شاهد افزایش مصرف ناگهانی هستیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: در شرایط فعلی بیش از ۲۸۰ میلیون مترمکعب مصرف روزانه گاز از تولید بیشتر بوده و تاکنون افت فشار باعث قطعی گاز در برخی استان‌های همجوار شده است.

قناعت گفت: از همین رو استان‌هایی همچون گلستان و شرق مازندران هم با افت فشار رو به رو شده‌اند اما به خاطر مدیریت‌هایی که در استان خراسان جنوبی از هفته گذشته انجام گرفته موضوع افت فشار به تاخیر افتاد.

وی افزود: یکی از اقدامات صورت گرفته، تعطیلی دستگاه‌های اجرایی و بخش اعظمی از صنایع بود که جای تقدیر دارد و این بخش، آسایش مردم را به نفع خود ترجیح دادند که البته همراهی مردم هم در صرفه جویی مصرف گاز تاثیر داشته است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان در انتهای خط انتقال گاز کشور قرار دارد گفت: در صورتی که استان‌هایی همچون خراسان رضوی مصرف بهینه داشته باشند گاز استان تامین است اما اگر مصرف بی رویه باشد ضرر آن متوجه خراسان جنوبی خواهد بود.

وی عنوان کرد: البته پیگیری‌هایی انجام شده که گاز استان خراسان جنوبی فقط از طریق شمال و خراسان رضوی تامین نشود بلکه از سمت جنوب و سیستان و بلوچستان هم نیاز است که ۱۷۰ کیلومتر لوله گذاری شود تا این مشکلات را نداشته باشیم.

قناعت با بیان اینکه ریزش برف و باران نعمت الهی بوده و در شرایط خشکسالی می‌تواند امید بخش باشد یادآور شد: الان مردم باید همکاری کنند تا چند روزی شرایط سرما را مدیریت کنیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت بسیج و سپاه در توزیع نفت سفید بین مردم به ویژه در مناطقی که گاز آنها قطع می‌شود، گفت: با توجه به رایزنی‌ها برای واردات گاز از سمت روسیه و ترکمنستان امید است شرایط به زودی به شکل عادی برگردد.

با فعال شدن سامانه بارشی از ۲۰ دی ماه در خراسان جنوبی بارندگی طی دو روز در اغلب مناطق استان به‌صورت بارش برف بود که کاهش شدید دما تا ۲۰ درجه زیر صفر را در پی داشته است.

بنابر تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان و با توجه به افت شدید دما تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مدارس خراسان جنوبی در روزهای ۲۱ و ۲۲ دی ماه تعطیل شد و با توجه به ادامه کاهش دما و برودت هوا، این تعطیلی برای روزهای ۲۴ و ۲۵ دی هم تمدید شد.