استاندار خراسان جنوبی گفت: فرآوری محصولات کشاورزی استان باید در این دوره مورد توجه ویژه قرار گیرد و درآمد کشاورز از محصول تولیدی افزایش یابد.

حمید ملانوری روز یکشنبه در آیین سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی که همزمان با سراسر کشور و با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری برگزار شد، افزود: در دوره‌های قبل اقدامات زیادی در حوزه کیفیت، سطح زیرکشت و سایر موارد انجام شده اما آن چیزی نیست که انتظار داریم.

وی گفت: اقتصاد کشاورزی به عنوان یکی از محورهای بزرگ توسعه استان و تامین اقتصاد معیشتی باید به اندازه خود مورد توجه قرار گیرد و تلاش کنیم با کمترین استفاده از آب در چارچوب سند سازگاری با کم‌آبی، تولید محصولات نو، شیوه‌های نوین آبیاری و مدیریت منابع آبی، تولید بیشتر و باکیفیت‌تر و زمینه عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای مختلف را فراهم کنیم.

استاندار خراسان جنوبی تلاش کشاورزان و بهره‌برداران استان را با توجه به کمبود منابع آبی و محدودیت‌های مالی قابل تقدیر دانست و اظهار داشت: به نمایندگی از دولت و همکاران دستگاه‌های اجرایی دست تک تک فعالان بخش کشاورزی استان را می‌بوسم.

وی گفت: در استانی با حدود ۲۰ سال خشکسالی، تولید بیش از ۲۱ هزار تن زرشک، ۶۷ تن زعفران، هفت هزار تن عناب، ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس، ۳۰ هزار نفر شتر، ۱۲ هزار تن پسته، ۵۰ هزار تن انار و سایر محصولات با وجود کمبود منابع آبی قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: همچنین در حوزه پرورش دام، طیور و آبزیان اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده که نشانه‌هایش این است خراسان جنوبی به عنوان سومین استان کشور ۱۰ تولیدکننده برتر را در سطح ملی معرفی کرده است.

ملانوری افزود: در حالی که با این همه مشکلات محصولات کشاورزی مزیت‌دار در استان تولید می‌شود اما آیا از ارزش واقعی آن بهره‌مند هستیم و فعالان بخش کشاورزی استان از عواید و رفاه لازم با توجه به زحماتشان، برخوردار می‌شوند؟

وی گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد از ۲۱ هزار تن زرشک تولیدی در استان حدود هشت درصد فرآوری می‌شود و برای بقیه زمینه فرآوری ایجاد نشده است در حالی که ۲۰ نوع محصول می‌توان از زرشک تولید کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین از عناب و زعفران استان بیش از ۱۰ محصول می‌توان تولید کرد اما چرا کشاورز باید نگران عرضه محصول باشد و عوایدی چندانی از آن کسب نکند.

وی با اشاره به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان یادآور شد: در بحث گلخانه‌ها ۳۰۰ هکتار زیرساخت از گذشته در استان فراهم شده که حدود ۸۰ هکتار استفاده می‌شود اما در قالب تفاهم‌نامه، توسعه سطح زیرکشت ۷۰۰ هکتاری در استان دیده شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان کم‌آب خراسان جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار است تاکید کرد: نوع محصول تولیدی و برنامه‌ریزی برای ورود به بازار و فروش مناسب، موضوع مهمتری است.

ملانوری گفت: زمین در استان زیاد است و زیرساخت‌های آب، برق، گاز و جاده را می‌توانیم تامین کنیم اما نگرانی کشاورز بعد از تولید محصول است که باید به این مهم پرداخته شود.

وی افزود: اکنون ۳۰۰ نوع محصول گلخانه‌ای در کشور تولید می‌شود لذا اینکه نگاه ما فقط به تولید خیار، گوجه فرنگی، فلفل و از این قبیل باشد، آسیب است و باید نوع محصولاتی انتخاب شود که بتواند به کشاورز و اقتصاد استان کمک کرده و زمینه فروش آن با ارزش واقعی وجود داشته باشد.

ملانوری با اشاره به تشکیل ستاد توسعه خاوران در خراسان جنوبی گفت: این ستاد به منظور اتصال زنجیره‌های واقعی تولید، حذف بروکراسی‌های اداری و تسهیل مسیر تولید تشکیل شده تا با در کنار هم قرار گرفتن دستگاه‌های اقتصادی بخش دولتی و خصوصی، با محوریت فعالیت‌های بخش خصوصی، توسعه استان به ویژه بخش اقتصادی را پیش ببریم.

وی بیان کرد: در این زمینه تاکنون جلسات خوبی برگزار شده و طرح‌هایی برای فرآوری محصولات کشاورزی در حال برنامه‌ریزی است که مقدمات آن در دست اجرا است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان سرشار از ذخایر، منابع، ظرفیت‌ها و استعدادها است که در کنار همه این ظرفیت‌ها دارای نیروی انسانی بسیار قوی، با استعداد و توانمند است و باید اعتماد به نفس، ریسک‌پذیری و تفکر توسعه‌ای و فرهنگ کار و توسعه ایجاد شود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن گفت: واقعیت این است روزهایی که مردم قهرمانانه با دست خالی در خیابان‌ها در قالب مبارزات انقلابی به دنبال ساقط شدن رژیم ظالم، دیکتاتور و استبدادی بودند برای استقرار نظامی که برآمده از بطن و متن و رای خودشان باشد شاید در افکار آحاد جامعه تصور نمی‌شد نظام بتواند به این زودی با گذشت ۴۲ سال به این موفقیت‌ها و دستاوردها برسد.

ملانوری ادامه داد: شاید در افکار و اندیشه‌های امام راحل این طور تصور می‌شد اما خیلی‌ها باور نمی‌کردند چراکه بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درگیر جنگ نابرابر هم بودیم.

وی گفت: در کنار جنگ هشت ساله و بعد از آن روز به روز بر دشمنی‌ها، تحریم‌ها و مشکلات افزودند تا جایی که حتی دارو و تجهیزات پزشکی و بانک‌ها را تحریم کردند اما ملت ایران به مسیر و هدف خود ایمان داشت و با استقامت ادامه داد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: انقلاب با ایمان و اندیشه و با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات توانست پایه‌های خود را محکم کند و امروز در علم و فنون، علوم پزشکی، تحقیقات و پژوهش‌ها، بخش سلامت، توسعه صنعت، معدن و کشاورزی، تولیدات وابسته صنایع نظامی و موشکی به پیشرفت‌های بی‌نظیری رسید.

وی گفت: در حال حاضر ایران در برخی حوزه‌ها رتبه‌های پنجم تا دهم دنیا را به خود اختصاص داده و صاحب طرح، ایده، منصب و جایگاه است.

ملانوری اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم شرایط کنونی را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم شاهد پیشرفت‌هایی در تمامی زمینه‌ها به ویژه در راستای عدالت اجتماعی، توسعه آموزش، آموزش عالی، توسعه راه‌ها، برق، ارتباطات و مخابرات، گاز شهری، راه آهن، فرودگاه، استقرار مراکز بهداشتی و درمانی و سایر حوزه‌ها هستیم.

وی افزود: امروز اقتدار ایران اجازه نمی‌دهد کسی جرات ورود و خدشه دار کردن امنیت کشور را داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی به مدیریت کرونا در کشور و استان اشاره کرد و گفت: در دو سه ماه اخیر روزی ۳۰۰ ابتلا و بستری و ۲۰ نفر مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کم جمعیت خراسان جنوبی گزارش می‌شد که آمار وحشتناکی بود.

وی افزود: با تلاش‌های کادر پزشکی، همراهی خوب مردم، اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، همراهی اصناف و بازاریان اکنون شاهد کاهش چشمگیر بیماری در استان هستیم که همه این تلاش‌ها بسیار قابل تقدیر است.

وی گفت: کشور ایران در کنار سایر موفقیت‌هایی که به آن اشاره شد، امروز در مقابله با کرونا نیز پیشتاز دنیا است در حالی که برخی کشورها که دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته بهداشتی و درمانی هستند با میزان بالای ابتلا و مرگ و میر مواجه هستند.

به گزارش ایرنا ۵۲ تولیدکننده برتر کشاورزی خراسان جنوبی در سطح ملی و استانی در هشتمین روز دهه فجر همزمان با سراسر کشور و ارتباط تصویری رییس جمهوری تجلیل شدند.

سی و پنجمین دوره معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی روز یکشنبه همزمان با افتتاح ۳۲ استودیو تولید برنامه‌های کشاورزی در کشور و رونمایی از شبکه سراسری آموزش کشاورزی با ۲۴ کانال به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد.

در این آیین که استاندار خراسان جنوبی و جمعی از فعالان برتر بخش کشاورزی استان نیز حضور داشتند از ۱۰ تولیدکننده برتر ملی و ۴۲ نفر استانی تجلیل به عمل آمد.