مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در حاضر مشکلی برای تردد کامیون‌ها در پایانه مرزی ماهیرود نداریم ولی به دلیل حادثه آتش‌سوزی و تعداد زیاد خودروهای متوقف در مرز مشترک با افغانستان، روند فعالیت به کندی انجام می‌شود.

حسن رحیمی‌زاده  افزود: به دلیل حادثه آتش‌سوزی در گمرک مرزی ابونصر فراهی افغانستان که روز شنبه (۱۶ اسفند) در مجاورت پایانه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی روی داد، روند پذیرش کامیون‌های حامل کالا و مشتقات نفتی از طرف افغانستان به کندی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طی سه روز گذشته روند پذیرش کامیون‌ها به کندی انجام شد که این موضوع باعث توقف تعدادی خودرو در گمرک ماهیرود نیز شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: همچنین در ۲ روز گذشته به منظور بررسی علت آتش‌سوزی در گمرک ابونصر فراهی، بازرسان کشور افغانستان در آن سوی مرز حضور داشتند و امکان تردد برای کامیون‌های حمل بار وجود نداشت.

آتش‌سوزی در گمرک ابونصر فراهی افغانستان پیش از ظهر شنبه ۱۶ اسفند ماه بر اثر آتش گرفتن چند مخزن سوخت روی داد که با تلاش ۶ و نیم ساعته آتش‌نشانان و نیروهای امدادی اعزامی از خراسان جنوبی در عصر همان روز مهار شد.

آتش به دلیل حجم بالای مخازن سوخت موجود در منطقه همچنین وزش باد رو به گسترش بود و با درخواست والی فراه افغانستان از استاندار خراسان جنوبی، نیروهای کمکی به گمرک مرزی این کشور اعزام شدند.

همچنین نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در پایانه مرزی ماهیرود خراسان جنوبی به منظور جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی بازارچه مرزی افغانستان، از بارهای صادراتی تخلیه شد و کامیون‌های صادراتی ایران و افغانستان به داخل خاک کشور برگشت داده شدند تا از هرگونه حادثه احتمالی جلوگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی نیز عصر شنبه در منطقه مرزی ماهیرود حضور یافت و عملیات اطفای حریق در مرز مشترک ایران و افغانستان را از نزدیک بررسی کرد.

تجهیزات، امکانات و تاسیسات پایانه و گمرک مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی با محل حادثه فاصله دارد و این حادثه در حوزه سرزمینی ما خسارت مالی و تلفات جانی نداشت.

تانکر حامل سوخت نیز پنجم اسفند امسال در سایت منطقه ویژه اقتصادی واقع در پایانه مرزی ماهیرود دچار حریق شدند که یک دستگاه کامیون مربوط به ایران و یک دستگاه مربوط به افغانستان بود. این حادثه آتش‌سوزی نیز با تلاش آتش‌نشانان به سرعت مهار شد و تلفات جانی نداشت.

همچنین تاسیسات گمرک مرزی اسلام‌قلعه افغانستان واقع در مقابل گمرک مرزی دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی عصر ۲۵ بهمن ماه دچار انفجار تانکرهای سوخت و آتش‌سوزی سنگین و گسترده شد. شدت این حادثه موجب شد تا والی هرات برای امداد و پشتیبانی مهار بحران از استاندار خراسان رضوی درخواست کمک کند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

مرکز شهرستان مرزی سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.