دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: رای گیری در ۱۰۰ درصد شعب حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در حال انجام است.

، موسی سلیمی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: ۲۸۷ شعبه اخذ رای این حوزه انتخابیه متصل و آنلاین است.

وی گفت: نتایج انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد در سه حوزه انتخابیه استان مشخص و در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دلیل کسب نشدن حد نصاب آرا توسط نامزدها به دور دوم کشیده شد.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: از آنجایی که جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار است و مردم با رای خود خادمان نظام را انتخاب می‌کنند هرچه انتخاب بهتر و عالمانه تر باشد تاثیرات بیشتری بر جا می‌گذارد لذا نتیجه این انتخاب چهار سال آینده خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: در دور دوم انتخابات ۲۸۷ شعبه اخذ رای برای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف پیش بینی شده که شامل ۱۶۷ شعبه ثابت و ۱۲۰ شعبه سیار است.

سلیمی با بیان اینکه از این تعداد ۱۴۴ شعبه شهری و ۱۴۳ شعبه روستایی است گفت: توزیع شعب به تناسب جمعیت هر منطقه بوده لذا شعب شهری در بیرجند به تناسب ۲ شهرستان دیگر بیشتر است.

وی افزود: در بیرجند ۱۲۵ شعبه شهری و ۶۳ شعبه روستایی، درمیان ۱۲ شعبه شهری و ۴۴ شعبه روستایی و در خوسف هفت شعبه شهری و ۳۶ شعبه روستایی است.

دبیر ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار کرد: داشتن سن ۱۸ سال تمام شرط رای دادن است و در این دوره انتخابات متولدین ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند رای دهند.

وی گفت: در این مرحله کسانی می‌توانند رای دهند که در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف رای داده یا در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه رای نداده باشند.

بیش از ۲۸۹ هزار نفر در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف واجد شرایط رای دادن در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند و بر اساس قانون جدید انتخابات، افراد با یکی از مدارک شناسایی پنجگانه (کارت هوشمند ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی، گذرنامه و کارت پایان خدمت) می‌توانند رای دهند.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه “قاینات و زیرکوه”، “نهبندان و سربیشه” و “فردوس، طبس، سرایان و بشرویه” مشخص شدند اما هیچ کدام از نامزدهای حوزه انتخابیه “بیرجند، درمیان و خوسف” نتوانستند حد نصاب آرا را کسب کنند و انتخابات در این حوزه با ۲ نامزد به دور دوم کشیده شد.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز ۲۱ اردیبهشت در ۱۵ استان کشور شامل ۲۲ حوزه انتخابیه، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می‌شود که یکی از آنها حوزه انتخابیه بیرجند شامل سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور