مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به‌صورت وزش باد شدید، رگبار باران و بارش برف در این استان هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر شده است.

علیرضا خندان‌رو امروز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به‌صورت وزش باد شدید، رگبار باران و بارش برف در این استان هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: زمان شروع فعالیت سامانه بارشی جدید صبح فردا و پایان آن بعدازظهر جمعه ۱۴ بهمن اعلام شده است.

وی ادامه داد: وزش باد شدید و نقاط مستعد گرد و خاک به‌ویژه سه‌شنبه و چهارشنبه در سطح استان، رگبار باران گاهی رعد و برق، ارتفاعات برف و احتمال تگرگ در مناطق کوهپایه‌ای از پیامدهای این وضعیت جوی است و افزایش محسوس دمای هوا (پنج تا هشت درجه) نیز پیش‌بینی می‌شود.

خندان‌رو بیان کرد: شهرستان‌های سرایان، فردوس، بشرویه، طبس، قاینات، زیرکوه و شمال شهرستان بیرجند منطقه اثر سامانه بارشی جدید است که وقوع روان‌آب و آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی سطح جاده‌ها، کاهش دید و احتمال اختلال در ترددها را به دنبال دارد.

به گفته وی، براساس این هشدار هواشناسی خسارت به پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان آسیب‌پذیر، محدودیت در انجام کارهای عمرانی و سیلابی شدن برخی مسیل‌ها در اغلب نقاط استان محتمل است لذا پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت سرعت مطمئنه، به همراه داشتن تجهیزات سفر زمستانی، خودداری از اسکان و تردد در رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در پایان متذکر شد: مراقبت از پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، تنظیم دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی، مراقبت از کندوهای زنبور عسل، آگاهی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت بحران از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور