استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک – زابل – نهبندان در اولین فرصت با حضور مهمانان ویژه و به طور رسمی آغاز می‌شود.

“جواد قناعت” به منظور پیگیری سه موضوع زیرساختی مهم در استان با “جواد اوجی” وزیر نفت دیدار کرد.

اولین موضوع مطرح شده در این نشست که در دفتر وزیر برگزار شد، درخواست استان مبنی بر آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال گاز از سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این طرح که از طرح‌های زیرساختی بسیار مهم استان در حوزه انرژی است، از مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور بوده و به منظور رفع مشکل کمبود گاز و تضمین پایداری گاز شبکه در استان مطرح شد که اجرای آن نقش بسزایی در حوزه پدافندی و جلوگیری از بحران در شرایط افت فشار گاز دارد.

قناعت افزود: اجرای این پروژه با سایز ۳۶ اینچ و به طول ۳۰۰ کیلومتر، هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که محل تامین منابع آن مشخص شده و فاز اول آن – از زابل تا نهبندان – قرار است طی یک سال آینده توسط شرکت مهندسی و توسعه شرکت گاز ایران به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: اجرای فاز دوم – از نهبندان تا سربیشه – نیز برای سال دوم هدف‌گذاری شده و با اتمام این پروژه و اجرای این خط ۱۰ میلیون مترمکعب بر ساعت به ظرفیت گاز در خطوط انتقال شرق و شمال شرق کشور اضافه می‌شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: این خط انتقال از سه جهت حائز اهمیت شناخته شده؛ یکی اینکه رینگ ارتباطی مناسبی بین جنوب شرق و شمال شرق کشور ایجاد می‌کند، دوم اینکه پایداری جریان و استمرار گازرسانی به ویژه در مواقع اضطراری از ۲ قسمت برای استان ایجاد می‌شود و سوم اینکه در راستای رعایت اصول پدافندی و مدیریت شرایط بحرانی است.

وی افزود: انتظار می‌رود با اجرای این خط انتقال که از پروژه‌های راهبردی و زیرساختی استان است، نقشه آمایش سرزمینی در منطقه تغییر کند، امکان استقرار صنایع بزرگ مقیاس و کلیدی در سطح استان به ویژه در شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه فراهم شود و توسعه صنایع بخصوص در حوزه معدنی را شاهد باشیم که گامی بلند در راستای توسعه پایدار و شکوفایی خراسان جنوبی خواهد بود.

بنا به این گزارش نتیجه مذاکرات صورت گرفته در دیدار استاندار با وزیر نفت منتج به این شد شد که در اولین فرصت با حضور مهمانان ویژه و به طور رسمی، عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک – زابل – نهبندان آغاز شود.

موضوع دومی که در این دیدار بررسی شد، تسریع در روند اجرای پروژه زیرساختی و مهم خط انتقال فرآورده‌های نفتی به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی موسوم به “خط لوله تابش” بود که استاندار خراسان جنوبی درباره آن گفت: اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای این خط لوله که به طول ۹۸۰ کیلومتر از رفسنجان در استان کرمان شروع و به خراسان جنوبی و منطقه امام تقی در خراسان رضوی ختم می‌شود، ۳۷۰ میلیون یورو است.

وی افزود: اجرای این پروژه، کاهش وابستگی به حمل و نقل زمینی در تامین و پخش فرآورده‌های نفتی، تسهیل در سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی، افزایش سطح ذخیره‌سازی در انبارهای فرآورده‌های نفتی، فراهم ساختن امکان صادرات فرآورده‌های نفتی از مبادی مرزی در راستای توسعه مرز، اشتغال و پویایی اقتصاد را در برخواهد داشت.

قناعت عنوان کرد: عملیات اجرایی این پروژه هم که محل تامین منابع آن مشخص است، به زودی با تعیین پیمانکار آغاز خواهد شد.

سومین موضوع مطرح شده در نشست استاندار و وزیر نفت، تامین سوخت مرزی برای خراسان جنوبی در راستای پایدارسازی فعالیت‌های اقتصادی در مرز به ویژه در ماهیرود و یزدان از مرزهای مهم کشور در زمینه تبادل مرزی بود.

براساس این گزارش گفت و گوها در این زمینه هم به قول مساعد وزیر نفت مبنی بر تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در مرز خراسان جنوبی منجر شد.

استاندار خراسان جنوبی با معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم دیدار کرد که در این دیدار ضمن تاکید بر نظر مثبت وزیر نفت مبنی بر ضرورت تامین سوخت در مرزهای استان، این اقدام مهم راهکاری در راستای انجام فعالیت‌های مرزی و گسترش تعاملات بین ایران و افغانستان با هدف فعال‌سازی مرزها عنوان شد.

قناعت گفت: با نظر مساعد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، فعالیت‌های اقتصادی در مرزهای استان توسعه می‌یابد و با توجه به اهمیت موضوع، باید به گونه‌ای عمل کنیم که فعالیت‌های مرزی از رونق نیفتد و گسترش یابد.

وی ادامه داد: در این زمینه آنچه مورد تاکید قرار دارد اینکه کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان به گونه‌ای باشد که قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی صورت نگیرد که با توجه به به قول مساعد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تمهیداتی که در این زمینه صورت خواهد گرفت، در آینده نزدیک شاهد تحقق این موضوع خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با این اقدام و تامین سوخت مرز، شاهد فعال‌تر شدن مرزهای استان خواهیم بود.

این دیدارها با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی همراه بود.