🔹مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی، استان گذر کالای قاچاق می باشد اما استان مصرف کننده آن محسوب نمی شود.
گلچین  اظهار کرد: پیامدهای قاچاق کالا اثرات مخرب و خسارت هایی در حوزه اشتغال، تولید و مباحث اقتصادی در بر دارد.
🔹وی با بیان اینکه همراهی مردم شریف و فهمیم استان را در مقابله با قاچاق کالا داریم، ضمن قدردانی از مردم بابت خرید لوازم و نوشت افزار ایرانی، تصریح کرد: علیرغم اینکه استانی مرزی هستیم، تشدید مراقبت ها سبب شده ما کمتر شاهد ورود کالاهای قاچاق از منفذها و خلأهایی که وجود دارد، باشیم.
🔹به گفته وی؛ حتی در مرز ماهیرود هم که رونق خوبی دارد، قاچاق کالا به صورتی که نگران کننده باشد، نداریم.
🔹مدیرکل امنیتی استانداری با اشاره به فراوانی قاچاق کالا در استان گفت: فرآورده های نفتی، لوازم خانگی، دام سبک و سنگین، پارچه و البسه بیشترین فراوانی قاچاق کالا را در استان به خود اختصاص داده اند اما خیلی آمار آنها قابل توجه نیست.
🔹گلچین افزود: در سال ۱۳۸۸ به دستور مقام معظم رهبری، اقدامات در حوزه قاچاق کالا نظام مند و ساختار مند شد و بعد از آن به دلیل تنوع روش ها قانونی با ۷۸ ماده در سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرا شد و به این ترتیب دایره و شعاع مسئولین دستگاه ها بیشتر شد و ۳۳ دستگاه در این خصوص تکلیف دارند و باید نقش آفرینی کنند.
🔹به گفته وی؛ برای برخی ترک فعل ها و تخلفات حتی در حوزه مسئولان، برخوردهایی بازدارنده و متناسب تعریف شده است.
🔹مدیرکل امنیتی استانداری با اشاره به قاچاق کالا در حوزه بهداشت، گفت: حساسیت در این حوزه بالا است و نظارت ها هم جدی می باشد، البته امیدواریم مردم همراهی کنند تا قاچاق کالا و سلامت را مدیریت کنیم.
🔹گلچین نیاز مصرفی کشور همجوار در حوزه سوخت را ۱۷ میلیون لیترعنوان کرد و گفت: این مهم عاملی برای قاچاق سوخت به کشور افغانستان است که هزینه های سنگین و جبران ناپذیری را برای استان ما به دنبال داشته است.
🔹دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان افزود: از جمله اقدامات موثری که در استان انجام شده این است که نظارت ها به صورت هوشمند باشد و شناسه دار کردن کالاها و کد رهگیری این کالاها تاکنون کمک کننده بوده است.
🔹به گفته وی؛ سامانه جامع انبارهای سازمان صمت بستر خوبی برای این است که به صورت عدد و رقم کالاها را رصد کنیم.
🔹گلچین با بیان اینکه مصرف کنندگان از کد رهگیری و شناسه کالاها متوجه می شوند کالای ایرانی و یا قاچاق تهیه کرده اند، تصریح کرد: وجود سامانه پنجره واحد، سامانه تجارت الکترونیک، سامانه جامع انبارها و سامانه صدف سبب شده بازرسی ها به صورت دقیق تر دنبال شود.
🔹به گفته وی؛ این سامانه ها هنوز در اجرا نواقصی دارند که امیدواریم هرچه زودتر ساماندهی شوند تا به هدف خودمان در حوزه قاچاق کالا نزدیک تر شویم.
🔹وی از برگزاری جلسات مستمر کمیسیون قاچاق کالا و ارز در استان خبر داد و گفت: با توجه به حساسیت امر، موضوع قاچاق کالا به صورت قرارگاهی با حضور استاندار خراسان جنوبی ابلاغ شده که کارگروه هایی ذیل آن تشکیل شده است.
🔹مدیرکل امنیتی استانداری گذری بر فضای مجازی انداخت و گفت: پیام رسان های داخلی تبلیغاتی از اجناس مختلف با قیمت های متفاوت ارائه می کنند لذا دستگاه های متولی باید رصد لازم را داشته باشند.
🔹گلچین با بیان اینکه جریان سازی متناسبی در حوزه قاچاق کالا در حوزه صدا و سیما دنبال می شود که نشان از دغدغه همه مسئولان دارد، گفت: کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان متشکل از ۶ کارگروه است و بیشتر این کارگروه ها در حوزه پیشگیری اقداماتی را انجام می دهند.
🔹وی ادامه داد: کارگروه های پیشگیری از عرضه کالای قاچاق نفتی، کارگروه حمایت از تولید، کارگروه هماهنگی اطلاعات و عملیات ، فرهنگی و اجتماعی، کارگروه پیشگیری قاچاق کالا و کارگروه سلامت محور ذیل کمیسیون قاچاق کالا و ارز در حال نظارت و پیشگیری هستند تا رونق تولید و اقتصاد محقق گردد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور