مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۱۰ هزار تن نهاده های دامی از طریق تشکل های عشایری بین دامداران عشایر توزیع شده است.

غلامرضا قوسی گفت خشکسالی های چند سال اخیر سبب ایجاد نگرانی هایی برای عشایر به دلیل گرانی علوفه و تامین آن شده و تامین نهاده های دامی و نیازهای اساسی جامعه عشایری یکی از اهداف این اداره کل در استان است.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰ شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری در استان خراسان جنوبی فعال است و بیش از ۱۰ هزار خانوار عشایر زیر پوشش این شرکت ها هستند.
وی گفت: بیشتر وظایف شرکت تعاونی و اتحادیه عشایری در زمینه تهیه، تامین و توزیع نهاده های دامی، وسایل، تجهیزات و مواد موردنیاز اعضا و طراحی، تدوین و اجرای طرح های و پروژه های تولیدی و عمرانی است.
مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: پارسال بیش از هشت هزار و ۲۷۸ تن آرد، ۲۴ هزار و ۲۱۵ تن جو و چهار هزار و ۸۵۵ تن کنسانتره توسط شرکت های تعاونی استان بین عشایر توزیع شد.
وی گفت: در راستای فراگیر کردن بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و بیمه کشاورزی، شرکت های تعاونی کشاورزی استان بیش از یکهزار و ۷۹۴ نفر از عشایر را زیر پوشش بیمه اجتماعی و ۲۹ هزار و ۸۱۳ راس دام را زیر پوشش بیمه دام قرار دادند.
در حال حاضر ۴۹ درصد عشایر استان خراسان جنوبی از ایل راه مناسب و ۵۴ درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند و پایان برنامه ششم توسعه باید برخورداری عشایر از ایل راه مناسب به ۷۴ درصد و آب آشامیدنی به ۷۰ درصد افزایش یابد.
خراسان جنوبی با دارابودن ۱۱ شهرستان و ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری چهارمین استان عشایرخیز کشور است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله