معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: کمک بلاعوض ۳ تا ۵ میلیون تومانی به افرادی که بنا بر اعلام کمیته‌های پایش شهرستانی و استان در راستای هزینه‌کرد تسهیلات برای تولید محصولات مدنظر اقدام کرده‌اند، با توجه به رسته هنری پرداخت می‌شود.

 مشیرالحق عابدی در نشست تبیین فرایند اجرای خوشه‌های صنایع دستی استان، بر هماهنگی بین دستگاه‌ها برای تحقق طرح خوشه‌های صنایع دستی در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.

وی افزود: انتظار این است که دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی هرچه بیشتر نسبت به تسریع کار در تحقق طرح خوشه‌های صنایع دستی همت بگمارند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی و ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌ها در راستای عملیاتی شدن مراحل این طرح در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جلسات واکاوی مسایل و نشست‌های تحلیل و بررسی، انجام کار در کمترین زمان ممکن است.

معاون استاندار خراسان جنوبی هماهنگی بین دستگاه‌ها را شرط اساسی در تحقق مصوبات این جلسه عنوان کرد.

وی گفت: پس از انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد سه هزار شغل در حوزه صنایع دستی در سفر دکتر نوبخت به استان، گام‌های ارزنده‌ای در راستای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه برداشته شده است و در اولین گام نسبت به شناسایی افراد واجد شرایط اقدام شد.

عابدی افزود: در این زمینه با کمک فرمانداران، بخشداران و دهیاران، پنج هزار نفر از افرادی که در حوزه صنایع دستی تجربه داشتند اما سرمایه‌ای برای آغاز یا توسعه کار خود نداشتند، شناسایی شدند.

وی گفت: بعد از پالایش فهرست ثبت‌نام شدگان در این طرح، سه هزار نفر به عنوان متقاضیان واجد شرایط به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر و همین طور صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند.

وی اظهار داشت: حسب دستور استاندار، اعتبار لازم برای برخورداری افراد واجد شرایط از بیمه اجتماعی در این طرح فراهم شده و تا این لحظه با توجه به مدارک ارائه شده هزار و ۲۰۰ نفر از این افراد از بیمه اجتماعی برخوردار شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: برای بهره‌مندی بقیه افراد از بیمه نیز تمهیدات لازم صورت گرفته و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان مکلف است نسبت به تکمیل مدارک بقیه افراد و ایجاد شرایط لازم برای برخورداری آنها از بیمه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کند.

وی افزود: از مجموع افراد واجد شرایط، پرونده هزار و ۱۵۸ نفر برای دریافت تسهیلات در صندوق کارآفرینی امید تکمیل شده است.

عابدی با تاکید بر اینکه تکمیل پرونده تمامی افراد در دستور کار صندوق کارآفرینی امید قرار دارد و به مرور انجام می‌شود گفت: این افراد با توجه به رسته هنر صنعتی که دارند از تسهیلات ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: دوره بازپرداخت این تسهیلات قرض‌الحسنه سه سال است.

همزمان با سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان خراسان جنوبی در ۲۲ خرداد امسال، چهار تفاهم‌نامه اشتغالزا به امضا رسید که یکی از آنها تفاهم‌نامه سه‌جانبه سازمان برنامه و بودجه، استانداری خراسان جنوبی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود و بر مبنای آن برای سه هزار نفر از هنرمندان استان اشتغال پایدار ایجاد می شود.

تهیه مواد اولیه، ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و کمک‌های بلاعوض، تامین بازار فروش و حمایت‌های جانبی از هنرمندان این عرصه از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه است.