مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بهره‌برداری از طبیعت و تفرجگاه‌ها در استان رو به گسترش بوده ولی ورزش‌های هیجانی مانند آفرود و موتورسواری در طبیعت بدون در نظر گرفتن شرایط طبیعی منطقه، آسیب‌های جبران ناپذیری را به عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی وارد کرده است.

 حسن اکبری در نشست هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه‌های طبیعی استان اظهار داشت: متاسفانه در برخی مناطق چهارگانه استان که غالبا از عرصه‌های حساس به فرسایش استان است بدون هماهنگی و کسب مجوز برنامه‌هایی در قالب آفرودهای خودرویی و موتوری به صورت دسته جمعی برگزار شده و افراد اقدام به تپه‌نوردی و بالا رفتن از شیب‌های تند می‌کنند که زمینه تغییر سنگ فرش‌های سطحی خاک و بالتبع ایجاد کانون‌های فرسایش بادی، آبی و تولید گرد و غبار را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به استفاده و حضور بیش از ظرفیت در برخی مناطق از جمله کویرها با توجه به اینکه کویرها زیستگاه‌های برخی گونه‌های جانوری همچون گربه شنی و خزندگان و حتی پوشش گیاهی خاص است افزود: با حضور در این مناطق بدون رعایت اصول فنی قطعا خسارات زیادی به تنوع زیستی منطقه وارد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه‌های طبیعی برگرفته از حوزه ورزش‌های هیجانی باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان قرار گیرد.

وی افزود: خراسان جنوبی با چشم‌انداز غالب بیابانی دارای عرصه‌های تحت فرسایش بادی گسترده و مستعد تولید گرد و غبار است به گونه‌ای که حدود یک سوم استان را کانون‌های فرسایش بادی تشکیل داده و با کوچکترین تغییر در سنگ فرش‌های سطحی خاک یا پوشش گیاهی آن تبدیل به کانون‌های تولید گرد و غبار خواهند شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم با اشاره به ثبت جهانی بیابان لوت بیان کرد: حضور گردشگران طبیعی در این منطقه تابع ضوابط و قوانین و مقررات خاص است.

حسن رمضانی گفت: درخصوص حضور گردشگران در مناطق طبیعی استان هر گونه دستورالعمل و مواردی که از سوی حفاظت محیط زیست به اداره کل میراث فرهنگی ابلاغ شود، نهایت همکاری خواهد شد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز از حفظ محیط زیست به عنوان یک مسوولیت اجتماعی نام برد و گفت: این اداره کل نیز به عنوان متولی امور ورزشی و تفریحی در استان قطعا هنگام صدور مجوز برای ورود گردشگران طبیعی به طبیعت الزامات رعایت موارد زیست محیطی را لحاظ خواهد کرد.

حسن عزیزی افزود: ساماندهی و مشخص کردن مناطقی که جوانان بتوانند در آن به امور ورزشی از جمله موتورسواری بپردازند، برگزاری کارگاه‌های توجیهی و آموزشی درخصوص استفاده از طبیعت، ایجاد هم‌افزایی بین سمن‌ها درخصوص فرهنگ‌سازی و آموزش‌های زیست محیطی، ساماندهی گروه‌های غیرحرفه‌ای که تمایل به حضور در طبیعت را دارند، ساماندهی فضای مجازی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما درخصوص اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم و علاقه‌مندان به طبیعت در این خصوص کارگشا و موثر خواهد بود.

رییس پلیس پیشگیری استان هم با اشاره به تبلیغات گسترده‌ای که در فضای مجازی برای برگزاری تور و آفروید انجام می‌شود اظهار داشت: در صورتی که تبلیغات در این زمینه بدون داشتن مجوز از مراجع ذیصلاح باشد، قطعا برخورد خواهد شد.

این نشست به منظور تشریک مساعی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان درخصوص پیشگیری از وقوع خسارت به عرصه‌های طبیعی استان با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، رییس پلیس پیشگیری و نمایندگانی از ادارات منابع طبیعی و امور اراضی در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی برگزار شد.

همچنین در پایان نشست مقرر شد موضوعات مطرح شده طی مکاتبه‌ای با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.