استاندار خراسان جنوبی گفت: کم‌آبی و تداوم خشکسالی‌ امسال تاثیر جدی بر بخش دامداری و کشاورزی استان گذاشته و خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه در سطح ملی است.

حمید ملانوری روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به ۱۲ روستای خراسان جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر نیرو برگزار شد، افزود: قرارگاه استانی آب را در سال جاری برای عبور از این بحران راه‌اندازی کردیم تا از تمامی ظرفیت‌ها برای فصل گرما استفاده شود اما وضعیت مناسب نیست و باید مسوولان توجه خاصی به این استان کم‌آب داشته باشند.

وی اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشاغل مردم خراسان جنوبی کشاورزی و دامداری است و خشکسالی فعالیت مردم به خصوص در چهار شهرستان مرزی استان را تحت تاثیر قرار داده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود اقدامات وزارت نیرو و دستگاه‌های تابعه در استان برای آبرسانی پایدار به مناطق روستایی، کاهش شدید بارندگی و خشکسالی پوشش گیاهی مراتع را به شدت کاهش داده است و مردم در تامین نهاده‌های دامی با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

وی افزود: خراسان جنوبی شدیدترین وضعیت خشکسالی را در ۵۰ سال گذشته تجربه می‌کند و در سال آبی جاری تاکنون فقط ۴۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

ملانوری اظهار داشت: با توجه به این وضعیت در حال حاضر ۳۸۰ روستای خراسان جنوبی به صورت سیار آبرسانی می‌شود و تا تابستان امسال آبرسانی سیار به ۴۵۰ روستا خواهد رسید.

وی شبکه‌های فرسوده آب را از دیگر مشکلات این استان برشمرد و گفت: میزان هدررفت آب شهری ۳۱ درصد و روستایی ۳۹ درصد است که باعث می‌شود علی‌رغم کم‌آبی شدید، حدود یک سوم آبی که استحصال می‌شود، به دلیل فرسودگی شبکه هدر برود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: ما تلاش می‌کنیم با تامین اعتبار استانی بخشی از شبکه‌ها اصلاح شود اما تحقق این مهم نگاه ویژه وزارت نیرو را می‌طلبد.

وی خطاب به وزیر نیرو گفت: از آنجا که مسوولیت کمیسیون مشترک ایران و افغانستان را برعهده دارید در بحث پایانه‌های مرزی با کشور افغانستان درخواست مساعدت داریم.

ملانوری با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط پایانه مرزی ماهیرود در خراسان جنوبی فعال است افزود: فعالیت بازارچه‌ها باعث می‌شود که بخشی از مردم در شهرستان‌های مرزی امرار و معاش کنند در حالی که با این خشکسالی و مرزهای بسته با مشکل جدی بیکاری و مهاجرت مواجه می‌شویم.

پروژه آبرسانی به ۱۲ روستای علی‌آباد داورآباد، مهدی‌آباد، اشک، خورشیدان، محمدیه، بهمن‌آباد، فندخت، آفریز، تیغدر، شهرک قومنجان، کرچ و بویک خراسان جنوبی امروز در پنجمین هفته پویش #هر هفته الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ و با ارتباط تصویری وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

۱۸ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها هزینه شده است و ۲ هزار و ۶۹۱ خانوار استان خراسان جنوبی از آب شرب پایدار برخوردار می‌شوند.

هفت پروژه بزرگ صنعت آب با سرمایه‌گذاری یک هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال در استان‌های زنجان، اصفهان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی امروز با حضور وزیر نیرو در قالب هفته پنجم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ افتتاح شد.