استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاری نقش تعیین‌کننده‌ در رشد اقتصادی استان دارد و باید تمامی تلاش مجموعه اقتصادی در این راستا به کار گرفته شود.

 جواد قناعت  در پنجمین نشست شورای هماهنگی مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی که در اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی برگزار شد افزود: وظیفه ما این است که زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران فراهم شود و مجموعه دستگاه‌های اجرایی نیز مسیر فعالیت را برای آنان تسهیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در مورد منافع استان ید واحد باشیم گفت: باید نگاه‌ها و نگرش‌ها به مقوله سرمایه‌گذاری در راستای منافع استان تغییر کند و همراهی لازم از سوی همه مدیران انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: نقش و جایگاه بانک‌ها در زمینه جذب سرمایه‌گذاری بسیار مهم و اثرگذار است و انتظار می‌رود بانک‌های استان بیش از گذشته همراهی لازم را با مجموعه اداری و اقتصادی استان برای جذب بیشتر اعتبارات و منابع ملی داشته باشند.

وی افزود: درخصوص تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی برای استان، انتظار این است که همه دستگاه‌های اجرایی تلاش مضاعفی داشته باشند تا با همکاری همه شاهد تحقق این هدف مهم در استان باشیم و در این زمینه اداره کل امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های تابعه نقش کلیدی، مهم و اساسی دارند.

قناعت گفت: تحقق شعار سال “تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین”، جذب حداکثری اعتبارات ملی، رونق فضای کسب و کار، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و مولدسازی دارایی‌های دولت از مهمترین موضوعات در حوزه اقتصاد است که ارتباط مستقیمی با وزارت امور اقتصادی و دارایی دارد.

وی گمرک را یکی از بخش‌های مهم و کلیدی کشور و خراسان جنوبی برشمرد و گفت: گمرک یک پل ارتباطی بین سیاست‌های مالی و بازرگانی کشورها و استان‌ها است که از طریق ارتباط با تجار و فعالیت اقتصادی با کشورهای همسایه می‌توانیم در این بخش توسعه لازم را داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی افزود: توسعه تجارت مستلزم این است که گمرک ما کارآمد و به‌روز باشد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در این دوره یک ساله در این بخش شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: انتظار این است که مجوزهای اخذ شده در حوزه گمرک استان عملیاتی شود و روی کاغذ نماند چرا که اخذ این مجوزها نیازمند تلاش و پیگیری‌های فراوانی از مرکز است.

قناعت گفت: در حوزه جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز مرمت انبار اموال تملیکی با کمک استان و رایزنی با مرکز پیگیری خواهد شد تا بازسازی آن به نتیجه برسد همچنین استفاده از سوله‌های مازاد دیگر دستگاه‌های اجرایی باید مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هدف همه کشورها از راه‌اندازی بورس، گسترش صنایع درآمدزا و توسعه اقتصادی است ادامه داد: فعالیت در بورس نیازمند اطلاعات کارشناسی و تخصصی است و افرادی که قصد فعالیت در بورس را دارند باید آموزش‌های لازم را ببینند یا از ظرفیت افراد صاحبنظر و دارای توان علمی استفاده کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: خلاء‌ای که احساس می‌شود، نبود دانایی و توانمندی لازم از سوی برخی افرادی است که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند و در نهایت باعث ضرر آنان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در بودجه کشور دارد افزود: پرداخت به‌موقع مالیات در جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد چرا که بخش اعظمی از بودجه کشور از این محل تامین می‌شود.

قناعت اظهار داشت: در حال حاضر از مناطق کشور نرخ مالیاتی ۱۰ درصد واحدی دریافت می‌شود که باید براساس ضریب محرومیت و کم‌برخورداری و دیگر ضرایب مالیات دریافت تا عدالت در دریافت مالیاتی در کشور محقق شود.

وی به کسب رتبه اول اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در جشنواره شهید رجایی امسال اشاره کرد و گفت: تلاش شما باید این باشد که رتبه برتر را حفظ کنید.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مسئولان کارگروه تحقق درآمدهای استان بیش از گذشته فعال و پویا شوند، آسیب‌ها و دلایل احتمالی محقق نشدن درآمدها بررسی و رفع شود تا شاهد تحقق کامل درآمدهای استان باشیم.

وی درخصوص انتقال حساب فعالان اقتصادی به داخل استان گفت: فعالان اقتصادی باید حتما در استان حساب بانکی داشته باشند و باید در این زمینه صدای واحد و درخواست عمومی توسط رسانه‌ها، مردم و مسئولان استانی شکل بگیرد.

قناعت افزود: مطالبه جدی ما باید این باشد، فعالان اقتصادی که داخل استان در حال فعالیت هستند و ما با آغوش باز از فعالیت آنان استقبال می‌کنیم و موانع پیش روی آنان را بر می‌داریم، حساب‌های بانکی خود را به داخل استان انتقال دهند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بازدیدهای دوره‌ای از دستگاه‌های اجرایی استان امروز از اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بازدید کرد و ضمن خداقوت به کارکنان این مجموعه روند اقدامات و فعالیت‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.

در این بازدید و نشست مقرر شد موارد مطرح شده توسط مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان در نشست تخصصی با حضور استاندار خراسان جنوبی به‌صورت موردی و کارشناسی بررسی شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور