🔹استاندار خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در شمار استان های دوم و یا سوم کشوری به لحاظ تعداد آثار به ثبت رسیده در یونسکو می باشد.
جواد قناعت  در پایان سفر به شهرستان طبس و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان خراسان جنوبی جزو استان های با قدمت و با اصالت است و تعداد آثار باستانی به ثبت رسیده در فهرست جهانی مبین این موضوع می باشد.
🔹وی با بیان اینکه خراسان جنوبی جزو استان های دوم یا سوم کشور به لحاظ تعداد آثار به ثبت رسیده در یونسکوست، افزود: اینکه آثاری ثبت فهرست جهانی می شود به راحتی مقدور نیست.
🔹استاندار با ذکر این نکته که در بحث انتخاب یک اثر در فهرست آثار جهانی شاخص هایی مدنظر است، تصریح کرد: در اجلاسیه یونسکو که با حضور کشور های مختلف برگزار می شود، در کنار موضوعات فنی، مسایل سیاسی هم تأثیرگذار است.
🔹قناعت ادامه داد : جمهوری اسلامی ایران تحریم است و آثار تحریم را ما در یونسکو هم شاهدیم، کشورهای دیگر آثار خود را با تخفیف به ثبت می رسانند اما ایران ظرفیت های خوب، با سابقه و با پیشینه غنی دارد که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
🔹 وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری جهانی استان از جمله قنات بلده، باغ اکبریه، بیابان لوت، روستای خراشاد، ژئوپارک طبس، افزود: چهار کاروانسرا در استان ثبت جهانی شده که سه کاروانسرای خان، ده محمد و چهل پایه ویژه طبس هستند.
🔹به گفته وی؛ اینکه کاروانسرای رباط خان در یونسکو ثبت جهانی شده، برای معرفی استان و حضور گردشگران داخلی و خارجی و بالا رفتن اقتصاد مهم و یک ظرفیت است.
🔹استاندار با تأکید بر اینکه حمایت های لازم از کاروانسراهای استان انجام می شود، اظهار داشت: کاروانسرا ششمین اثر ثبت جهانی استان است که جای تبریک دارد.
🔹قناعت به تشریح برنامه‌های سفر خود پرداخت و خاطرنشان کرد:در این سفر از اولین بازارچه صنایع دستی شهرستان طبس بازید شد و مجتمع گردشگری ساباط ازمیغان هم به بهره برداری رسید که قطعاً باعث رشد و توسعه منطقه خواهد شد.
🔹وی ادامه داد: در حوزه زیرساختی و بانکی مشکلات مجتمع گردشگری ساباط طبس در استان پیگیری خواهد شد.
🔹به گفته وی؛ امروز همچنین اولین سالن شهدای معلم که بعد از ۱۵ سال رها شده بود، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور