معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید سطح آشنایی عمومی با خدمات اورژانس اجتماعی (۱۲۳) افزایش یابد و خدمات این مراکز به مردم معرفی شود.

 سید محمدرضا طالبی روز سه شنبه در بازدید از مرکز اورژانس اجتماعی و مجتمع حمایتی الزهرا (س) بهزیستی و کودکان بی‌سرپرست شیرخوراگاه خاتم الانبیاء (ص) این مرکز در بیرجند اظهار کرد: ریشه وقوع اکثر جرایم و آسیب‌های اجتماعی در اعتیاد و مشکلات معیشتی است.

وی با اشاره به خدمات شبانه‌ روزی و رایگان اورژانس اجتماعی بهزیستی به قشر آسیب‌ دیده و آسیب‌پذیر جامعه گفت: مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ همه روزه در موضوعات مختلف اعم از مشکلات خانوادگی، تربیت فرزندان، مشاوره ازدواج، مشکلات تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی به مردم مشاوره رایگان ارائه می‌دهد.

معاون استاندار خراسان جنوبی به فعالیت شیرخوارگاه خاتم الانبیا (ص) در این مرکز اشاره کرد و افزود: نوزادان تا سن ۶ سالگی در این مرکز نگهداری می‌شوند اما همه تلاش‌ها برای بازگشت به محیط خانواده یا فرزند خواندگی این کودکان است.

وی در این بازدید از نزدیک روند ارائه خدمات این مراکز در بخش کودکان کار و خیابان، خانه امن (محل نگهداری زنان و دختران خشونت دیده) و خانه سلامت (محل نگهداری دختران در معرض آسیب) را مورد بررسی قرار داد و با حضور در شیرخوارگاه خاتم الانبیاء (ص) بهزیستی ضمن دیدار با کودکان این مرکز، هدایایی به آنان تقدیم کرد.

یکی از فعالیت‌های مهم این مرکز، خط تلفن اورژانس اجتماعی «۱۲۳» همچنین خط مشاوره «۱۴۸۰» است که تماس گیرندگان با این خط بنا به گفته کارشناسان این مرکز، به طور عمده افرادی هستند که در معرض آسیب‌های جسمی و روحی قرار گرفته‌اند.

بیشترین ارتباط با خط ۱۲۳ به ترتیب در زمینه اختلافات حاد خانوادگی، اقدام به خودکشی، کودک آزاری و همسرآزاری است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان استان از خدمات شبانه‌روزی خط تلفن ۱۲۳ مرکز استان بهره‌مند می‌شوند.

بنا به این گزارش سال گذشته در مجموع بیش از ۳۰ هزار تماس با خط مشاوره اورژانس اجتماعی بهزیستی (۱۴۸۰) برقرار شد که عمده تماس‌گیرندگان بانوان بودند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور