نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها
آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها، طی سخنانی با بیان اینکه «مبارزه با فساد»، «حمایت از تولید» و «تکریم ارباب‌رجوع به عدلیه» سه اولویت اصلی قوه قضاییه در سال ۹۹ است، اظهار داشت: مقابله با قاچاق کالا به عنوان یکی از موانع تولید، با جدیت در دستور کار قرار دارد.
آیت‌الله رییسی، با اشاره به اینکه نابسامانی و عدم نظارت در صدور کارت‌های بازرگانی، زمینه سوء استفاده از ارز‌های تخصیصی برای واردات را فراهم می‌کند، تصریح کرد: گاهی می‌بینیم یا می‌شنویم که به نام یک پیرزن یا پیرمرد روستایی یا یک کودک، واردات انجام می‌شود که اصلا از این مساله حتی مطلع نیستند؛ این مساله هم عجیب است هم غیر قابل تحمل.
رییس قوه قضاییه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت مردم در ماموریت‌های دستگاه قضایی، بیان داشت: دستورالعمل نحوه مشارکت مردم در ماموریت‌های دستگاه قضایی برای قرار گرفتن در زونکن پس از رویت، صادر نشده است بلکه برای همه بخش‌ها لازم الاجرا است؛ اولویت همکاران قضائی این باشد که از تمام ظرفیت‌ها برای حل و فصل دعاوی و خصومت‌ها در شورا‌های حل اختلاف استفاده کنند.در کنار حل و فصل دعاوی، حبس زدایی و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس مورد تاکید ماست.
آیت‌الله رییسی در ادامه به موضوع بکارگیری فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی نیز اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری دستگاه قضاییه هوشمند در گرو استفاده از فناوری‌های نوین است و بر همین اساس دادرسی الکترونیک و استفاده از سامانه‌ها در همه بخش‌ها و امور قضایی باید در اولویت قرار گیرد.
رییس قوه قضاییه، با اشاره به موضوع ساماندهی زندانیان، تصریح کرد: نتیجه غربالگری در برخی زندان‌ها نشان می‌دهد که هنوز کسانی در زندان هستند که با استفاده از ظرفیت قوانین موجود هم امکان آزادی دارند.
آیت‌الله رییسی، در ادامه با بیان اینکه لازم است صیانت از سلامت دستگاه قضایی و همکاران با جدیت دنبال شود، تاکید کرد: حضور یک نیروی ناسالم در مجموعه قضایی دغدغه‌آفرین است و قبل از اینکه غصه‌دار محروم شدن از یک همکار شویم، باید برای صیانت از او تدبیر کنیم.

رییس قوه قضاییه گفت: حضور قاضی در دفتر وکیل و کارشناس ولو آنکه از همکاران سابق دادگستری باشند، زمینه روابط ناسالم را فراهم می‌کند؛ روابط ناسالم را تحمل نمی‌کنیم و به نصیحت و توصیه در این زمینه اکتفا نخواهیم کرد.
در ادامه جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین حمیدی به مدت ۱۰ دقیقه ارائه گزارش نمود
حمیدی گفت: پرونده های معوقه موجود، مربوط به قبل از تاریخ ۱/۷/۹۸ می باشد که براساس آماری که به ثبت رسیده،۱۵۶۱ فقره پرونده بوده که هم اکنون فقط ۳۸۹ پرونده از آنها باقی مانده که کاهش ۷۵ درصدی را نشان میدهد که این پرونده ها هم در دستور کار است و پیگیری میشود.
رئیس کل دادگستری استان افزود :عمدتا پرونده های معوقه مربوط به مواد مخدر میباشد که متهمین پرونده ها یا شناسایی نشده اند یا متواری هستند یا پرونده هایی هستند که نیابت به استان های دیگر داده شده و پاسخی دریافت نگردیده است.
حجت الاسلام والمسلمین حمیدی ادامه داد: در شوراهای حل اختلاف استان نیز در زمان مذکور، ۱۷۴ فقره پرونده معوقه به ثبت رسیده که امروز به ۲۶ پرونده کاهش پیدا کرده و آمار ۸۵ درصدی کاهش پرونده های معوقه را بدنبال داشته است.
رئیس شورای قضائی استان خراسان جنوبی ضمن اشاره به اینکه دادگاه های آنلاین یکی از راههایی است که ما را به دادرسی الکترونیک نزدیک می کند گفت: استان خراسان جنوبی در مورد دادگاههای آنلاین، توفیقات بسیار خوبی داشته و مجموع دادگاه های آنلاین برگزار شده تا امروز ۱۱۳۵۱ دادگاه می باشد که بدون حضور فیزیکی اصحاب پرونده در محل دادگاه برگزار شده است و رضایتمندی ۹۵ درصدی اصحاب پرونده را از آن خود کرده و در این بخش دستگاه قضایی استان خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در اختیار دارد.

حمیدی ابراز داشت : روزانه به طور متوسط تعداد ۵۰ دادگاه آنلاین در استان برگزار میشود که عمدتا مربوط به داخل استان می باشد، برخی مربوط به داخل کشو، همچنین دادگاههی انلاین با کشورهای هلند، کره جنوبی، آمریکا و آبهای بین المللی را در آمار دادگاه های آنلاین استان به ثبت رسانده ایم
رِییس کل دادگستری استان گفت : رضایت مندی ارباب رجوع از دستگاه قضایی استان براساس نظرسنجی های به عمل آمده از قوه قضاییه ۸۷ درصد میباشد که دراین خصوص نیز از نظررضایتمندی مراجعان، رتبه نخست کشور را ازآن خود کردیم.
حجت الاسلام حمیدی در خصوص دادرسی الکترونیک بیان نمود: از ابتدای طرح تا کنون ۱۳۴۰۵ فقره پرونده در استان رسیدگی شده بدون اینکه حتی یک برگ کاغذ استفاده شود وصفرتا صد رسیدگی ها الکترونیکی ثبت شده است.
وی ازطرح نوبت دهی الکترونیکی دراستان خبر داد و گفت : هم اکنون نوبت دهی الکترونیکی در دستگاه قضایی استان فعال شده و آماده بهره برداری می باشد.
در پایان حجت الاسلام حمیدی مشکلات زیر ساختی دادگستری استان را مطرح نمود و خواستار مساعدت رییس قوه قضاییه شد