#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند گفت: حدود ۵۰ درصد صادرات سالانه ایران به افغانستان از مرز ماهیرود به این کشور انجام می‌شود و خراسان جنوبی خط مقدم ارتباط با کشور افغانستان است.

علیرضا خامه‌زر در نشست مشترک هیات تجاری افغانستان با اعضای کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند که در محل این اتاق برگزار شد، افزود: اخیرا با تحولاتی که در افغانستان شکل گرفته تا حدودی مراودات تحت تاثیر قرار گرفته و امید است به‌زودی این روابط تجاری رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یکی از استان‌های شرقی ایران دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است گفت: در گذشته چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود استان فعال بود اما در چند سال اخیر فقط مرز ماهیرود به‌طور رسمی فعال است و به لحاظ وزنی ۵۰ درصد و ارزشی ۳۵ درصد کالاها از این مرز به افغانستان صادر می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: ماهیرود جزو مرزهای بسیار فعال و پویا بوده که با عمر حدود ۱۲ ساله در حوزه تجاری به‌ویژه با کشور افغانستان کمک‌ زیادی کرده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور ترانزیتی شمال – جنوب (بندرعباس – شمال) و شرق ( چابهار – سرخس) قرار دارد ادامه داد: توصیه می‌کنیم تجار افغانستان از توان مشاوره‌ای اتاق بازرگانی استان در زمینه صادرات و واردات، سرمایه‌گذاری خارجی، ترانزیت و سایر موارد استفاده کنند.

خامه‌زر با تاکید بر اینکه ایران یکی از ارزان‌ترین کشورها در زمینه انرژی حوزه صنعت است گفت: همچنین خراسان جنوبی از امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک در این استان افزود: در حوزه صنعت، فضای استان خراسان جنوبی برای سرمایه‌گذاری بکر و آماده است و بسترهای لازم فراهم شده است.

رییس کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی بیرجند به وجود انواع مواد معدنی در خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: وجود معادن زغالسنگ طبس به عنوان اولین ذخایر در خاورمیانه، معادن طلا، مس، خاک‌های صنعتی و صنایع تبدیلی معدنی را داریم که تجار افغانی می‌توانند از توان مشاوره‌ای در این حوزه نیز برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: وجود دانشگاه‌های پیشرفته و معتبر با بیش از ۳۰ هزار دانشجو از دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی است که در سال‌های گذشته میزبان دانشجویانی از کشور همسایه نیز بوده‌ایم.

خامه‌زر با بیان اینکه در حوزه گردشگری سه اثر تاریخی و طبیعی استان ثبت جهانی شده است گفت: همچنین آثار فراوانی ثبت ملی شده که این استان را در زمره استان‌های شاخص گردشگری معرفی کرده است.

وی اضافه کرد: مرکز داوری برای حل مشکلات تجار در اتاق بازرگانی بیرجند راه‌اندازی شده و فعال است لذا اختلافات در قالب هیات داوری بررسی می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: توصیه می‌کنیم اگر تجار در تفسیر و اجرای قرارداد با مشکل مواجه شدند آن را به اتاق و مرکز داوری ارجاع دهند تا از این طریق در اسرع وقت موضوع حل و فصل شود.

وی تاکید کرد: تجار باید از قوانین گمرکی کشورهایی که با آنها مراوده دارند، اطلاع دقیق و کافی داشته باشند و یکی از مشکلات برخی تجار افغانستان شناخت ناکافی قوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایران است که در زمینه آموزش اعلام آمادگی می‌کنیم.

هشتمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شرق کشور از اول اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی گشایش یافت و هیات بلندپایه تجاری کشور افغانستان برای حضور در این نمایشگاه و برگزاری نشست‌های تخصصی به این استان سفر کرده است.