معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان استان کم است و روند صدور مجوز برای دانش‌بنیان‌ها باید تسهیل و تسریع شود.

جواد اشرفی در نشست کارگروه امکان‌سنجی تولید دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی افزود: در سال جاری فقط مجوز یک یا ۲ شرکت دانش‌بنیان در استان صادر شده است که باید این روند سرعت بگیرد.

وی عنوان کرد: در سطح کشور بیش از هشت هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که از این تعداد ۵۰ شرکت سهم خراسان جنوبی است.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: درخصوص پرداخت تسهیلات به دلیل تعداد کم شرکت‌های دانش‌بنیان، خراسان جنوبی نمی‌تواند مبلغ بالایی از تسهیلات را جذب کند.

وی تصریح کرد: از این پس ماهانه این جلسات را برگزار خواهیم کرد و مشکلات شرکت‌ها را به‌صورت موردی بررسی می‌شود.

اشرفی با بیان اینکه هر دستگاه اجرایی باید یک نماینده برای مراجعه شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی کند افزود: کالاهای تولیدی داخل استان که باعث قطع وابستگی به خارج می‌شود، توسط دستگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شوند چرا که دولت از آنها حمایت ویژه می‌کند.

وی گفت: مصوبات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان مصوباتی نیست که فقط عنوان شود و روی کاغذ بماند بلکه تا حصول نتیجه پیگیری و اجرا خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: پیگیری و خروجی مصوبات خط قرمز ماست، پس باید مصوبات جلسات به‌طور کامل تا مرحله اجرا پیگیری و دنبال شود.

وی بیان کرد: مشکلی در زمینه پرداخت تسهیلات و سرمایه در گردش به شرکت‌های دانش بنیان از محل‌های مختلف نداریم.

اشرفی با تاکید بر معرفی محصولات دانش‌بنیان به مردم گفت: باید برای بررسی و حل مشکلات سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان برویم همچنین مشکلات این واحدها توسط پارک علم و فناوری استان احصا و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در گرو همدلی و همکاری و کار تیمی همه دستگاه‌های متولی است افزود: در این کارگروه مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و راهکارهای لازم ارایه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ما در زمینه تامین شکر زنبورداران استان هیچ مشکلی نداریم.

مهدی جعفری با اشاره به تولید دستگاه‌های زرشک خشک‌کنی توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای کاهش بار میکروبی افزود: در صورتی که بار میکروبی خشک کردن زرشک با این دستگاه کاهش یابد، حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: بالاترین بار میکروبی زرشک را در بارگاه‌ها و انبارها داریم که در صورت خشک شدن توسط دستگاه، بار میکروبی به حداقل می‌رسد و می‌توانیم محصول را به‌راحتی صادرات کنیم.‌

تامین زمین و مکان فعالیت، کمبود سرمایه در گردش و درخواست تسهیلات، بروکراسی اداری، لزوم معرفی و فروش محصولات دانش‌بنیان از مهمترین مشکلات و درخواست‌های مطرح شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی بود.

مسوولان در این نشست مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌صورت موردی و تخصصی بررسی کردند و راهکارهای لازم برای رفع آنها ارائه شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور