#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در سال ۱۳۵۹یادآور شکست خفت‌بار متجاوزان در عملیات «پنجه عقاب» و تبلور قدرت امداد الهی است.

شن‌های صحرایی که با امداد الهی «پنجه عقاب» آمریکا را درهم شکستگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: صحرای «طبس» از سال ۱۳۵۹ تا به امروز یادآور شکست بزرگ و خفت‌بار نظامیان متجاوز آمریکایی و نمود امداد غیبی خداوند است که همچون واقعه‌ای تاریخی و البته عبرت‌آموز توطئه شوم آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نقش برآب کرد.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تمامی تلاش خود را به کار بست تا این انقلاب نوپا و مردمی را پیش از آنکه خود را تثبیت کرده و قدرتمند شود شکست بدهد، ولی به دلیل مردمی بودن آن و این موضوع که همواره مردم در پشت سر این انقلاب حضور داشتند در طراحی و اجرای اهداف خود ناکام ماند. انقلاب اسلامی ایران با انقلاب دومی که همانا تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود بیش از پیش تثبیت شده و در سراسر جهان پرآوازه شد.

ادامه‌دار شدن ماجرای گروگان‌گیری و به دنبال آن شکست طرح‌های آمریکا برای آزادسازی جاسوسان خود و طولانی شدن این ماجرا موجب شد تا مقامات آمریکایی نقشه‌های مختلفی را برای آزادسازی گروگان‌های خود بکشند. در نهایت نیز از آنجایی که در حوزه دیپلماتیک راهی برای آزادسازی افراد خود پیدا نکردند دست به طراحی یک نقشه برای انجام عملیاتی نظامی زدند تا از این طریق نیرو‌های خود را آزاد کرده و از ایران خارج کنند.

در نهایت قرار شد یک گروهی از نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا با عنوان «دلتا فورس» که تعداد آن‌ها ۱۳۲ نفر بود ماموریت پیدات کردند تا با ورود مخفیانه به ایران ضمن آزادسازی جاسوسان خود، جنگ روانی و تبلیغاتی جدیدی علیه ایران کلید شده و از این جهت به ایران و انقلاب اسلامی پیروز شده در آن ضربه وارد کنند.

بر اساس طراحی انجام شده قرار شد تعداد ۶ فروند هواپیمای نظامی C-۱۳۰ و ۶ فروند بالگرد نظامی آمریکا در قالب عملیاتی به نام «پنجه عقاب» از نقاط کور راداری وارد ایران شدند و در محل تعیین شده در صحرای طبس فرود آمدند تا از اینجا مرحله نهایی عملیات خود را آغاز کنند. اما در این زمان بود که در توفان شنی گرفتار شدند و یکی هواپیما و یک بالگرد آمریکا باهم برخورد کردند و آتش گرفتند.

گزارش‌های مربوط به دو بالگردی که پیش از این واقعه‌ها دچار نقص فنی شده بودند و بعد از آن نیز برخورد یک هواپیما و بالگرد نظامی آمریکا به ناو «نیمیتز» ارسال شد و در نهایت نیز «جیمی کارتر» رئیس جمهور وقت آمریکا دستور توقف عملیات «پنجه عقاب» را صادر کرد.

نکته جالب در مورد این عملیات اینکه تعداد ۸ نیروی نظامی آمریکایی در این حوادث کشته شدند و سایر نیرو‌ها نیز با روحیه‌ای خراب و آشفته از خاک ایران فرار کردند. اما این واقعه آنقدر بزرگ و مهم بود که اخبار منتشر شده حاصل از آن در سراسر جهان پیچیده و تمامی رسانه‌ها و مطبوعات جهانی تا مدت‌ها اخبار و گزارش‌های خبری و تحلیلی را پیرامون آن منتشر می‌کردند.