شیوه برگزاری و برنامه ریزی های لازم برای سومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی در سال ۹۹، در جلسه ای با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ، معاونین و کارشناسان هنری این اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.
ناصر نبی زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این جلسه که ۵ دی ماه ۹۸، برگزار شد، عنوان کرد: جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نهبندان با هدف توسعه مجسمه سازی و هنر محیطی معاصر ایران از طریق فراهم آوردن شرایط بروز و شکوفایی آفرینش های هنری و تامین نگاه زیبایی شناسانه در جامعه، تبادل تجربیات اطلاعات و مهارت ها در زمینه هنر محیطی در میان هنرمندان و حضور و بازدید شهروندان در حین اجرای آثار برگزار می گردد. به گفته وی معرفی استعداد هنرمندان خود آموخته بومی و محلی منطقه، معرفی جاذبه های گردشگری استان برای شرکت کنندگان به عنوان سفیران فرهنگی ، ایجاد رقابت برای ورود در سطح بین المللی و دریافت تجربیات حرفه ای و همچنین معرفی محیط زیست منطقه و استان در سطح ملی و بین المللی نیز از جمله اهدافی است که در راستای برگزاری این جشنواره دنبال می شود.
گفتنی است در این جلسه مقرر شد، سومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی در سال ۹۹، اواخر فروردین ماه میزبان هنرمندان سراسر کشور باشد. ۱۵ بهمن ماه نیز آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره و نیمه دوم بهمن ماه ، زمان انتخاب آثار توسط هیئت داوران اعلام شد.
فراخوان سومین جشنواره ملی مجسمه های نمکی تالاب کجی نهبندان به زودی از طریق سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با آدرس khj.farhang.gov.ir منتشر می گردد.

تالاب کجی نمکزار در استان خراسان جنوبی در ۷۵ کیلومتری شهرستان نهبندان و در حاشیه محور ارتباطی بیرجند به زاهدان قرار گرفته است، این تالاب یک پدیده منحصر به فرد در شرق کشور است که ۲۲۰۰۰ هکتار وسعت دارد.گل موجود در این تالاب دارای چسبندگی بسیار بوده، که به دلیل نمک فراوانی که در آن موجود است، پس از خشک شدن، سفید می گردد. به همین علت به مجسمه های ساخته شده در این محیط به عنوان مجسمه های نمکی یاد می شود.