استاندار خراسان جنوبی گفت: ۶ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان برای افتتاح و کلنگ‌زنی هزار و ۲۵۳ پروژه عمرانی و اقتصادی استان در دهه فجر هزینه شده است.

، جواد قناعت  در دیدار معاون پارلمانی رئیس جمهور با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: طبق برنامه‌ریزی قبلی هزار و ۲۵۲ پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان با حضور استاندار، معاونان استاندار و مهمانان کشوری در سطح استان افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که از این تعداد هزار و ۱۱۶ پروژه افتتاحی و ۱۳۶ پروژه کلنگ‌زنی بوده است.

وی گفت: همچنین با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نهمین روز دهه فجر عملیات اجرایی کارخانه فرآوری مواد نسوز در کارخانه سیمان قاین با حدود هزار میلیارد تومان اعتبار آغاز شد که این عدد به اعتبار پنج هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان اضافه می‌شود و تعداد کل پروژه‌ها به هزار و ۲۵۳ پروژه می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: علاوه بر این پروژه‌ها شاهد اجرای ۸۵۰ عنوان برنامه متنوع با بیش از ۱۷ هزار ریز برنامه در حوزه‌های فرهنگی و هنری بودیم که توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهادهای انقلابی اجرا شد.

وی گفت: ۲ طرح بزرگ در دهه فجر افتتاح شد که یکی از آنها طرح ذخیره‌سازی هیدروکربن در منطقه ویژه اقتصادی قطعه منفصله مرز ماهیرود با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان است.

قناعت افزود: استقرار دستگاه ایکس‌ری از نیازها در مرز ماهیرود بوده که این موضوع از ابتدای دولت سیزدهم پیگیری شد و در حال حاضر ایکس‌ری کانتینری در مرز ماهیرود مستقر شده است و این زیرساخت باعث تسریع در ترانزیت و حمل و نقل و افزایش دقت کار می‌شود.

وی گفت: افتتاح مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هم از پروژه‌های مهم دهه فجر امسال بود که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی افتتاح ۹ گلخانه در خوسف با ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را از دیگر طرح‌های افتتاحی برشمرد و افزود: افتتاح باتری‌های سه و چهار شرکت کک‌سازی طبس هم دهه فجر انجام شد در حالی که ابتدای دولت سیزدهم باتری‌های یک و دو با یک سوم ظرفیت کار می‌کرد.

وی گفت: در این مدت مشکلات را پیگیری و رفع کردیم که دهه فجر امسال شاهد راه‌اندازی باتری‌های سه و چهار بودیم ضمن اینکه باتری‌های یک و دو نیز کامل شد و خواستیم که برای دهه فجر سال آینده باتری‌های پنج و ۶ را نیز راه‌اندازی کنند تا بستر برای نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی آماده شود.

قناعت با اشاره به اقدامات حوزه راهسازی گفت: آغاز عملیات اجرایی محور منصورآباد در شهرستان درمیان با ۶۸ میلیارد تومان اعتبار و عملیات اجرایی ۱۴ کیلومتر محور سرایان – دوست‌آباد با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان از پروژه‌های دهه فجر بود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در فردوس با اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان آغاز شد و عملیات اجرای روشنایی باند فرودگاه طبس طی یک سال گذشته انجام شده که آماده است و با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان بزودی با حضور مهمان ویژه افتتاح خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان اکنون ۸۵۰ کیلومتر باند دوم دارد که از این میزان ۱۰۳ کیلومتر در دولت سیزدهم احداث شده و نشان دهنده کار جهادی دولت است.

وی افزود: ۱۰۰ روستای استان در ۱۴ ماه گذشته از نعمت آب آشامیدنی برخوردار شدند و ۳۹۹ میلیارد تومان اعتبار در این مدت برای آبرسانی به روستاها اختصاص یافت.

قناعت بیان کرد: یکی از موضوعاتی که روستاهای ما از آن رنج می‌برند، تامین آب است و بیش از ۳۷۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی گفت: آبرسانی به روستاها از موضوعات جدی است و با تفاهم‌نامه‌ای که بین دولت و قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) صورت گرفته، اتفاقات خوبی را طی یک سال و نیم گذشته در استان شاهد بوده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین در ۱۴ ماه گذشته ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان در استان احداث شده که ۹۵ کیلومتر آن در ۱۰ ماه اخیر بوده است.

وی عنوان کرد: روکش ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان در این مدت انجام شده است و از اول تاسیس استان خراسان جنوبی ۶۴۲ طرح هادی انجام شده که بیش از ۲۹۰ طرح هادی در دولت سیزدهم بوده و معابر ۲۳۱ روستا آسفالت شده است.

قناعت گفت: خراسان جنوبی از لحاظ تحقق اشتغال رتبه چهارم کشوری را دارد و از نظر صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی اشتغال ثبت شده در سامانه، رتبه دوم کشوری را کسب کرده‌ایم.

وی افزود: سهمیه خراسان جنوبی برای ایجاد اشتغال در سال جاری ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر بوده که تاکنون اشتغال ۱۳ هزار و ۸۵۴ نفر محقق شده و بر این اساس معادل ۱۲۵ درصد برنامه مصوب تحقق یافته است.

استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: خدا را شاکریم در کشوری زندگی می‌کنیم که در راس آن رهبر حکیم، فرزانه، متدین، کاردان، باهوش و مسلط بر امور کشور، منطقه و جهان اسلام حضور دارند که توانسته‌اند این کشور را در بیش از چهار دهه از گردنه‌ها و مشکلات فراوان پیش روی نظام به سلامت عبور دهند.

وی افزود: خدا را شاکریم بهترین مردم را داریم که بعد از ۴۴ سال شاهد حضور پرشور آنان در راهپیمایی ۲۲ بهمن بودیم.

قناعت ۲۲ بهمن امسال را مظهر حضور و عزت مردم، اقتدار نظام و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال همچنین مظهر یکپارچگی بین نظام و ملت و مظهر وحدت و اتحاد بین تمام مردم بود.

وی عنوان کرد: براساس آمار و ارقام امسال شاهد حضور میلیونی و پرشور، معنادار و انقلابی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن سراسر کشور بودیم و برآورد اولیه در شهر بیرجند حدود ۷۵ هزار نفر بوده که قابل افزایش است و نشان داد مردم بعد از گذشت چهار دهه همچنان به نظام و انقلاب وفادار و پایبند بر آرمان‌های انقلاب، خون شهدا، امام و رهبری هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز در راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر بیرجند شرکت و سخنرانی کرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور