مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: فرسایش بادی در این استان از حالت عادی خارج و خشکسالی‌های متمادی باعث ایجاد چشمه‌های تولید گرد و غبار شده است.

علیرضا نصرآبادی افزود: میانگین کشوری فرسایش خاک در کشور ۱۴ تن در هکتار گزارش شده و در عرصه‌های بیابانی خراسان جنوبی به ۲۱ تن در هکتار رسیده که این مقدار بیشتر از میانگین کشوری است.

وی عنوان کرد: مراتع خشک شده نیز در افزایش ریزگردها اثرگذار بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پوشش گیاهی عامل تثبیت کننده خاک و ریزگردهاست که در سطح ملی به این موضوع توجه ویژه‌ای در تخصیص اعتبارات شده‌ است.

وی اضافه کرد: مجاورت با ۲ کویر بزرگ و تحمیل ۲۲ سال خشکسالی در کنار کاهش بارندگی از عوامل موثر بر فقر پوشش گیاهی و توسعه کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان است.

نصرآبادی گفت: کانون‌های بحرانی فرسایش بادی استان از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار در گذشته اکنون به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار رسیده و تعداد کانون‌های فرسایش بادی از ۲۸ به ۳۲ مورد افزایش یافته است.

وی درباره اهمیت خاک گفت: خاک به عنوان یکی از مهمترین منابع طبیعی نقش بسزایی در تولید و حفظ محیط زیست ایفا می‌کند و از فراهم کردن زمینه زندگی بشر تا تولید انواع مواد غذایی گرفته و حفظ اکوسیستم از اهمیت برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه خاک نیز مانند هوا و آب برای زندگی ضروری است و اهمیت آن کمتر از هوا و آب نیست افزود: خاک موجب تولید محصول، تامین امنیت غذایی، چرخه عناصر غذایی، تنظیم هوا و تعادل بخشی به ترکیب گازهای جو زمین، توزیع جریان آب در طبیعت و حفاظت کمی و کیفی آن، حمایت و حفاظت از تنوع زیستی در طبیعت می‌شود.

وی تصریح کرد: فرسایش، تغییر کاربری اراضی، کمبود مواد آلی، کاهش حاصلخیزی، شوری، آلودگی و تنوع زیستی از جمله مشکلات خاک است.

پنجم دسامبر (برابر چهاردهم آذر) روز جهانی خاک است و برنامه‌های این هفته با شعار «خاک و آب، منشاء زندگی» هشتم تا چهاردهم آذر ماه برگزار شد.

نوشته و خبر نگار :مهدی نقی پور و ا.حسن پور