استاندار خراسان جنوبی گفت: موج دوم سرما از هفته آینده استان را در بر می‌گیرد لذا ورودی گاز به خراسان جنوبی برای ذخیره‌سازی در شبکه توزیع افزایش یافت تا در روزهای آتی مشکلات کمتری داشته باشیم.

 جواد قناعت شامگاه در نشست مشترک ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت مصرف انرژی خراسان جنوبی افزود: همه مدیران همان روند صرفه‌جویی مصرف گاز در هفته اخیر را در دستور کار داشته باشند و مصوبات ستاد مدیریت بحران استان برای اجرایی شدن جدی گرفته شود.

وی گفت: شرکت گاز از امروز ورودی گاز به استان را برای ذخیره‌سازی در شبکه توزیع افزایش داد تا در هفته آینده که هوا بسیار سرد می‌شود، دچار مشکلات کمتری باشیم اما باید بیشتر از قبل صرفه‌جویی در مصرف انرژی را جدی بگیریم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: شرکت گاز پیگیری کند تا ورودی گاز به استان حداقل به ۷۰۰ پی اس آی برسد زیرا افزایش ورودی و فشار گاز موجب کاهش نگرانی‌ها خواهد شد و اگر با مدیریت قبلی پیش برویم امید است که مشکلی در زمینه قطع گاز نداشته باشیم.

وی بیان کرد: به منظور مدیریت مصرف گاز در بخش خانگی برای هفته آینده نیاز به ذخیره‌سازی در این ۲ روز داریم لذا شارژ گاز لوله‌ها در استان باید برای روزهای پنجشنبه و جمعه افزایش پیدا کند.

قناعت گفت: گاز ورودی برای ذخیره‌سازی در شبکه توزیع باید افزایش پیدا کند تا در هفته آینده که مصرف بالا رفت و فشار پایین آمد با ذخیره لوله‌ها و صرفه‌جویی مردم بتوانیم نیاز کل استان را از همین منابع تامین کنیم و خاموشی نداشته باشیم.

محدودیت گاز برای واحدهای صنفی و تولیدی ادامه دارد

قناعت وضعیت هفته آینده را نیز نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: سرمای شدید را هفته آینده هم پیش رو داریم و برای گذر از این مرحله باید صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ویژه گاز جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: گاز صنایع، مرغداری‌ها و گلخانه‌ها همچنان قطع خواهد بود تا شبکه خانگی پایدار باقی بماند و محدودیت‌ها در هفته آینده هم ادامه دارد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی و سایر واحدهایی که در استان از گاز استفاده می‌کردند به سمت سوخت دوم یا تعطیلی هدایت شدند تا در بخش خانگی مشکلی برای مردم پیش نیاید لذا واحدهای تولیدی و کشاورزی باید مجهز به مشعل دوگانه‌سوز شوند.

وی همچنین اشاره به برگزاری نوبت اول آزمون سراسری در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه گفت: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد اما کنکور چون ملی است فرمانداران هم باید حساسیت را درک کنند تا مشکلی در برگزاری آزمون در هیچ حوزه‌ای ایجاد نشود.

بازگشایی مدارس متوسطه و تفویض اختیار برای سایر مدارس

قناعت درباره بازگشایی مدارس اظهار داشت: امتحانات متوسطه اول و دوم هفته آینده برگزار می‌شود و برای امتحانات سایر مقاطع با نظر فرماندار و مدیر آموزش و پرورش شهرستان تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد که بدون استفاده از گاز بتوان تدبیری انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه ادارات از هفته آینده باید آماده فعالیت بدون استفاده از گاز باشند گفت: با تشخیص مدیر مجموعه و در حد ضرورت کارکنان می‌توانند از هفته آینده در محل کار حضور داشته باشند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: هفته آینده را که پشت سر بگذاریم هفته‌های بعد وضعیت بهتر خواهد شد لذا ادارات کل و ادارات شهرستان با نظر فرمانداران از شنبه اول بهمن با رعایت ۲ شرط استفاده از سوخت جایگزین همچنین حضور کارکنان در حد ضرورت بازگشایی می‌شود.

بازرسی ادارات استان و شهرستان

وی تاکید کرد: ادارات به طور مطلق تعطیل نیست و اداره کل بازرسی استانداری با همکاری سپاه گروه‌های مختلفی را تشکیل دهد تا بتوان عملکرد دستگاه‌های مختلف را در رعایت مصرف انرژی رصد و اگر تخلفی صورت گرفت بدون اغماض معرفی کرد و برخورد شدید با مدیر آن مجموعه انجام شود.

قناعت گفت: درخصوص رعایت مصرف سوخت دوم در بخش گلخانه‌ها و مرغداری‌ها هم نیاز است فرمانداران با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی و معاونت عمرانی موضوع را مدیریت کنند چنانچه مکان‌هایی این موضوع را رعایت نکنند بعد از چند نوبت تذکر گاز آنها قطع شود.

در پی کاهش شدید دمای هوا از هفته گذشته و بنا به تصمیم ستاد مدیریت مصرف انرژی استان تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و مراکز آموزشی خراسان جنوبی از روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه تعطیل و مدارس غیرحضوری شد.

این تعطیلی بنا به شرایط موجود در چند نوبت تمدید شد که براساس آخرین تصمیم ادارات و مراکز آموزشی خراسان جنوبی ۲ روز آخر هفته جاری نیز تعطیل هستند اما فعالیت‌ها به صورت دورکاری ادامه دارد.

موج دوم سرما هفته آینده وارد خراسان جنوبی می‌شود و مقرر شد واحدهای تولیدی و کشاورزی استان به مشعل دوگانه‌سوز مجهز شوند.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم درباره فعالیت سامانه بارشی جدید و کاهش محسوس دمای هوا در این استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی همچنان مورد تاکید است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور