ضمن تبریک روز خبرنگار و یادآوری توحش طالبان در به شهادت رساندن محمود صارمی و نامگذاری هفدهم مردادماه به نام روز خبرنگار، در ابتدا، مطلبی درباره ی مرحوم سمندریان که صدالبته شنیده اید،را نقل میکنم.
روز ی خبرنگاری با پدر تئاتر ایران، حضرت استاد سمندریان قراری تنظیم و برای اولین سوال از ایشان این گونه می پرسد؛ لطفاً خودتان را معرفی و برای آغاز بحث از رشته ی هنری و کارنامه تان برایمان بگویید…

این یادآوری خجالت آور ،مدخلی است به بحث تخصصی در حوزه ی خبرنگاریِ رشته های هنری به ویژه هنرهای دراماتیک .
در تعریف خبرنگار که به ژورنالیست ترجمه شده ،چنین آمده ؛گردآوری و تهیه و تجزیه ی یک خبر از یک حادثه جاری .
درعلم ارتباط شناسی دو نوع آگاهی جهت تجزیه ،تحلیل و آماده سازی یک خبر، برای هر خبرنگاری پیشنهاد میگردد.
۱. آگاهی بر علم و دانش مطبوعات، تسلط بر اصول خبرنویسی و گزارش گری
۲. آگاهی بر حوزه تخصصی در آن رشته ، شناخت حداقلی ِ مبانی رشته مورد نظر.
بی شک علاوه بر کمبود نیروی انسانی متخصص در این حوزه در شهرستان ها و اغلب استانها مهمترین معضل خبرنگاران هنری دانش کم و عدم بهره گیری از اطلاعات به روزشده در آن هنر خاص است.
خبرنگاران این حوزه اغلب به صورت گزارشگر از دیگر بخش های روزنامه ویا دیگر صفحات خبرگزاری چند صباحی از باب کسب تجربه ویا اجبارا به میدان هنر قدم میگذارند.
بنابراین نتیجه ی این کمبود و این کم دانشی باعث گردیده خبرنگاران حوزه سینما و تئاتر و سایر رشته های هنری به یک تبلیغات چی سطحی نزول یافته که صد البته در این خسران ،مدیران فرهنگی هنری استان ها به ویژه مدیران سالن های نمایشی ،سینما ها، گالری دارها به جهت بیشتر دیده شدن فعالیتشان مقصرند.
آنها از خبرنگاران در حد یک پوستر تبلیغی انتظار همکاری دارند آنهم پوستری پرتیراژ با رنگ و لعابی بالا.
اما مخاطب از یک خبرنگار تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر علاوه بر استقلال فکری و عدم وابستگی ارگانی انتظار یافتن سوژه های ناب را دارد. سوژه هایی که در روند معرفی یک نمایش یا فیلم یا هراثر هنری برای مخاطب بسیار موثر است یعنی مخاطب را به دیدن اثار فاخر هنری نزدیکتر میکند.
هرگاه یک خبرنگار به عنوان مثال یک اثر دراماتیک را آگاهانه انتخاب و به سراغ آن برود و بتواند ۲ کار زیر را به درستی باو انجام دهد، رسالت خبری خود را به درستی انجام داده؛
۱. خبر رسانی گسترده با جزئیات درواقع انتقال اطلاعات هنر مورد نظربه درستی و با انصاف به مخاطب
۲. تجزیه اولیه و تحلیل کلی اثر به طوری که به روند اقتصادی آن اثر هنری کمک شایانی بکند.
یک خبرنگار سینمایی یا نمایش نزدیکترین فرد به آن حادثه هنری است و این مسئولیت خطیریست که بایستی بدون حب و بغض، ایجاد فرصت تحلیل و اطلاع رسانی مناسب را با خبررسانی از آن اتفاق هنری فراهم کند.
کمک به معرفیِ بهتر اثر هنری در بین عموم مردم ،شرح و بسط اثر به صورت منصفانه و کمک به بهتر دیده شدن آن ،رسالت خبرنگاران هنری است .
توجه کنید که هویت خبرنگار و روزنامه نگار هنری با منتقد و تحلیلگران اثار هنری متفاوت است.
از دیگر آسیب های جریان خبرنگاری در بخش هنر بویژه تاتر و سینما ارتباطات خاص غیرحرفه ای خبرنگاران با برخی از آثار است
مثلا خبرنگاری که برای یک نمایش دو خبر تحلیلی و ۳یادداشت و ۴ گزارش حضوری و…..تهیه میکند و برای نمایشی دیگر ،هیچ گونه خبری تولید نمینماید. مطمئنا او خبرنگاری مغرض و غیر منصف است.
نهایتاً و در پایان خبرنگاری در حوزه های هنری به ویژه سینما و تئاتر موسیقی هنرهای تجسمی در بسیاری از استان‌ها و اغلب شهرستان ها جایگاه نامناسبی داشته و علاوه بر نداشتن صفحات ویژه از حداقل‌های شرایط فنی و علمی نیز بهره مند نمی باشند.
به امید روزی که درحوزه های سینمایی ،تاتر ،موسیقی و سایر هنرها خبرنگاران متخصص و علاقه مند ورود پیدا کرده تا کمک حال این جریان نحیف در استان خراسان جنوبی باشند.
کاظم ایمان طلب
منتقد و مدرس سینما وتاتر