معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: گرد و غبار یکی از مهمترین دغدغه‌ها در کشور است که مدیریت آن نیازمند توجه ویژه قوای سه‌گانه در تمامی حوزه‌ها است.

سید کمال‌الدین میرجعفریان روز شنبه در نشست منطقه‌ای هماهنگی و نظارت بر پروژه‌های مقابله با گرد و غبار ویژه استان‌های جنوبی و شرق کشور در بیرجند افزود: پدیده گرد و غبار فقط مربوط به استان‌هایی نیست که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بلکه به زودی گریبانگیر مرکزنشینان هم خواهد شد.

وی اظهار داشت: مساله گرد و غبار امروز باید به عنوان مساله‌ای پررنگ بررسی و در سطح کلان به آن پرداخته شود و از آنجا که چند سال این پدیده مردم منطقه را آزار می‌دهد نیازمند برنامه‌ای جامع‌تر است که جز با ورود قوای سه‌گانه امکان پذیر نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: روان آب‌ها در این منطقه باعث جابه جایی خاک می‌شود و پس از خشک شدن گرد و غبار را ایجاد می‌کند که یکی از راهکارهای جلوگیری از این پدیده، مهار روان آب‌ها است.

وی گفت: از آنجا که تبخیر آب و رسوب خاک سبب تشدید گرد و غبار می‌شود در سال جاری اجرای ۱۳۰ پروژه آبخیزداری در استان آغاز شد که امیدواریم بخشی از آنها در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

میرجعفریان یادآور شد: در رقم‌های اعتباری هم این موضوعات باید دیده شود تا کار به صورت زیربنایی انجام شود و با اجرای این پروژه‌ها ضمن اشتغالزایی، احیای منابع طبیعی و محیط زیست را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: احیای منابع طبیعی نیازمند اقدام دوسویه دولت و مردم است زیرا دولت به تنهایی قادر به حفظ این مجموعه نیست و باید از توان مردمی استفاده کرد.

وی پیشگیری را از مهمترین اقدامات در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دانست و گفت: اینکه در یک برنامه صرفا به صورت درمان مسکن اقدام شود مشکلی مرتفع نخواهد شد پس باید تمام امور مورد توجه قرار گیرد تا اقدام ما موجب تشدید پدیده‌های زیست محیطی نشود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در طرح سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی که امسال به عنوان پایلوت کشوری تصویب و اجرا شد، اقدامات پسندیده‌ای صورت گرفته و این طرح تبدیل به سند قابل ارایه شده است.

وی بیان کرد: در زمینه کسری مخازن زیرزمینی و تاثیرات آن بر پوشش گیاهی و شرایط جغرافیایی یکی از موضوعاتی که باید مدنظر قرار گیرد همین سند است که اگر پشتوانه‌ای در سطح کلان نداشته باشد نتیجه مطلوبی کسب نخواهد شد.

وجود ۳۵ کانون بحرانی گرد و غبار در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هم در این نشست که معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشت، گفت: ۳۵ کانون بحرانی گرد و غبار در استان وجود دارد که فعالیت‌های انسانی روز به روز آن را تشدید می‌کند.

حسن اکبری افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهنار کشور با ۱۵ میلیون هکتار مساحت و دومین استان بیابانی کشور است.

وی با بیان اینکه یک چهارم استان درگیر پدیده فرسایش و این استان دارای ۲ میلیون هکتار کانون فرسایشی است اظهار داشت: ۴۲ درصد از مشاغل خراسان جنوبی مربوط به کشاورزی و دامداری است که باعث فشار بر منابع طبیعی و مشکلات انسان ساخت می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیش از سه میلیارد مترمکعب کمبود مخازن آب داریم و گونه‌هایی که به منابع آب زیرزمینی وابسته هستند سبب خشکی و تغییر کاربری گسترده در کشاورزی باعث شده است که کانون‌های فرسایش رو به افزایش باشد.

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد کانون‌های فرسایشی استان در دهه اخیر روند افزایشی داشته است گفت: شرایط خراسان جنوبی بسیار حساس است و پدیده تغییر اقلیم هم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما در این میان برای جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفری استان باید اشتغال پایدار ایجاد شود که اجتناب ناپذیر است.

اکبری تصریح کرد: اینکه چطور مدل توسعه را فراهم کنیم که در کنار اشتغال پایدار محیط زیست هم حفظ شود نیازمند همگرایی تمامی دستگاه‌ها است که در این استان به عنوان یک مزیت می‌توان از آن یاد کرد.

وی افزود: سند سازگاری با منابع آب استان هم تهیه و تنظیم شده که امیدواریم اجرای این طرح تا حد قابل توجهی به مهار پدیده گرد و غبار کمک کند.

مدیران استان‌های خراسان جنوبی، سیستان بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خراسان رضوی در این نسشت به عنوان اعضا حضور داشتند.