مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف گفت: با ثبت ملی هنر مله بافی به نام شهر خوسف، امسال حدود یک هکتار در شهر خوسف و ماژان به همت بیش از پنج کشاورز کاشت شد تا به احیای این هنر قدیمی کمک شود.
صالحی، با بیان اینکه یکی از دلایل کم رونق شدن پنبه مله در شهرستان خوسف بحران کم آبی بوده است، گفت: مردم امسال با کمک جهاد کشاورزی این شهرستان و با روش کشت نشایی پنبه در مصرف آب توانسته اند صرفه جویی کنند و پیش بینی می شود امسال از این اراضی بیش از ۶۰۰ کیلوگرم پنبه منحصر به فرد مله برداشت شود.
وی افزود: مقرر شده است تا پنبه برداشت شده برای تولید نخ طبیعی مله در اختیار شرکت تعاونی صنایع دستی این شهر قرار گیرد تا برای آماده کردن پارچه های مله به کار برده شود.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف با اشاره به اینکه دانش کشاورزی، فن نخ ریسی، سنت ها و نمودهای شفاهی پنبه مله این شهرستان به شماره ۱۶۲۳ تیرماه امسال در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید، گفت: امیدواریم با راه اندازی کارگاههای خانگی مله بافی همچون گذشته شهر خوسف به شهر مله بافی شهرت یابد.
صالحی، با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰ پیشکسوت هنرمند در شهر خوسف به هنر پارچه بافی و مله بافی گفت: این افراد در حال انتقال هنر مله بافی به نسل جوان هستند.
وی با بیان اینکه مراحل تبدیل پنبه مله به نخ در چهار مرحله انجام می شود، افزود: مرحله اول جدا کردن پنبه دانه از وش پنبه به وسیله حلاجی، مرحله دوم یکدست کردن پنبه مله به وسلیه بالشت پنبه زنی، مرحله سوم تبدیل کردن پنبه مله به نخ بوسیله چرخ نخ ریسی و مرحله چهارم تبدیل نخ به کلاف توسط واکنوک است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوسف گفت: نخ مله در جانماز، سجاده، سفره، پرده، قطیفه(قدیفه)، چادر و گردن پیچ (یلو مله) استفاده می شود.
مله در فرهنگ فارسی عمید به نوعی پنبه زرد رنگ و نوعی پارچه خاکی رنگ ترجمه شده و در زبان محلی به سُرخچه (به دلیل رنگ مایل به سرخ این نوع پنبه) شهرت یافته است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله