#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بیشترین بارش‌ها در شبانه‌روز گذشته از ایستگاه باران‌سنجی نهبندان با ۵۹.۲ میلیمتر گزارش شده است و بارندگی همچنان در سراسر استان ادامه دارد.

جواد نخعی افزود: حیدرآباد ۴۳ میلیمتر، قدمگاه ۳۸ میلیمتر، کریمو سرایان ۳۲ میلیمتر، کهنو و چاهداشی ۳۰ میلیمتر، حسین‌آباد نهبندان ۲۷ میلیمتر و فتح‌آباد قاین با ثبت ۲۶ میلیمتر بارندگی از دیشب تا صبح امروز بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی بارش‌ها امروز هم در تمامی شهرستان‌های استان ادامه دارد و مردم باید از سفرهای غیرضروری و تردد در مسیل‌ها خودداری کنند.

رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، خوسف، بیرجند، قاین، سرایان و فردوس امروز از میزان بارندگی بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به بارندگی‌های روزهای اخیر وضعیت برای وقوع روان‌آب و سیلاب تشدید خواهد شد و کاهش دید افقی، رگبار و رعد و برق، احتمال تگرگ در مناطق مستعد، خسارت به ابنیه، پل‌ها و مزارع دور از انتظار نیست.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز گذشته اعلام کرد؛ سامانه بارشی جدید از یکشنبه شب تا دوشنبه ۱۳ دی در منطقه فعال خواهد شد که در نیمه شرقی مرکز و به خصوص نیمه جنوبی استان بیشترین حجم بارش‌ها پیش‌بینی شده است.

طبق این گزارش شهرستان‌های نهبندان، خوسف و تا حدودی سربیشه بارش‌های رگباری توام با رعد و برق از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود بگونه‌ای که سیلابی شدن مسیل‌ها و ایجاد خسارت به زیرساخت‌ها، ابنیه، قنوات و به‌ویژه باغات و مزارع و راه‌های روستایی پیش‌بینی می‌شود.

سامانه بارشی قبلی از پنجشنبه هفته گذشته در خراسان جنوبی فعال شد و تا روز جمعه بارندگی در اغلب نقاط استان قابل توجه و در پنج شهرستان از شدت بیشتری برخوردار بود که در برخی نقاط به ۳۰ میلیمتر هم رسید.

سیلاب و روان‌آب‌های بارندگی در این مدت خسارت قابل توجهی نداشت و اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران خراسان جنوبی روز گذشته برای فعالیت سامانه بارشی جدید هشدار سطح قرمز (اقدام همه‌جانبه) صادر کردند که وزش شدید باد لحظه‌ای، رگبار شدید باران گاهی رعد و برق در مناطق کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال بارش برف و تشکیل مه از پیامدهای این وضعیت جوی است.